Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Hatice Asya Geylan
Danışman: MUSTAFA YEL
Özet:Bu araştırmada bilimsel alan gezilerinin, ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin, biyolojiye yönelik tutum ve akademik başarıları üzerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada öntest- sontest kontrol gruplu yarı denysel araştırma deseni kullanılmıştır. Veri toplama araçları kontrol ve deney gruplarına öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Araştırma 2012-2013 eğitim-öğretim yılı II. Döneminde Gazi Üniversitesi Vakfı Özel Fen Lisesi, 9.sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. 9. sınıfı oluşturan üç şubeden rasgele bir şube kontrol, bir şube deney grubu olarak seçilmiştir. Kontrol grubunda düz anlatıma dayalı geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda ise bilimsel alan gezileri ile biyoloji öğretimi uygulanmıştır. Deneysel uygulama öncesinde, kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin biyoloji dersindeki Canlıların Sınıflandırılmasız ünitesindeki akademik başarı ve biyoloji dersinde Canlıların Sınıflandırılmasız ünitesine yönelik tutum düzeylerini belirleyebilmek amacıyla veri toplama araçları öntest olarak uygulanmıştır. Bu veri toplama araçları, deneysel işlemin sonunda kontrol ve deney gruplarındaki öğrencilere tekrar uygulanarak, araştırma süreci öncesi ve süreç sonundaki puanları arasında anlamlı seviyede fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Biyoloji dersinde 9. sınıf öğrencilerine Canlıların Sınıflandırılmasız ünitesinde, araştırmada öğretimi yapılan konulara ilişkin akademik başarı düzeylerini belirleyebilmek amacıyla uygulanan Akademik Başarı Testi (ABT), araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. ABT yalnızca araştırmada öğretimi yapılan Canlıların Sınıflandırılmasız ünitesindeki konuları kapsamaktadır. Araştırmada öğrencilerin başarı seviyelerini belirleyebilmek için Öğrenci Başarı Testi ve biyoloji öğrenimine karşı tutumlarını belirleyebilmek için Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği öntest ve sontest olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Verilerin analizinde vii Bağımsız Gruplar için t- Testi ve Bağımlı Gruplar için t-Testi analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilerden biyoloji dersini bilimsel alan gezileri yöntemiyle uygulamanın, ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve biyoloji dersine yönelik tutum düzeylerini artırmada etkili olduğu görülmüştür. Geleneksel öğretim yönteminin, öğrencilerin akademik başarı düzeyinin gelişiminde etkisi olduğu görülmüş ancak bu öğretim yönteminin biyoloji dersine yönelik tutum düzeyinin gelişiminde etkisinin olmadığı görülmüştür. Uygulama sonucunda, bilimsel alan gezileri yönteminin meydana getirdiği akademik başarı düzeyindeki artış, geleneksel yöntemin uygulandığı öğrencilerdeki akademik başarı düzeyindeki artıştan daha yüksek seviyededir. Biyoloji dersine yönelik tutum ve başarı düzeylerini artırmada bilimsel alan gezileri ile uygulanan öğretiminin geleneksel yöntem ile uygulanan öğretime kıyasla daha etkili olmasının temel nedeni öğrencilerin somut ve soyut kavramları görerek anlamlandırdığı ile açıklanabilir. Bu bağlamda biyoloji öğretiminde bilimsel alan gezilerinin yapılması, etkili öğrenme ürün ve sonuçlarının ortaya çıkmasına katkı sağlayabileceği söylenebilir.