Teknoloji Temelli Özgün Materyallerin Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Dinleme Becerisine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İngiliz Dili Eğitimi, Türkiye

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Merve Deveci Demir

Danışman: Zekiye Müge Tavil

Özet:

Dinleme, günlük iletişimde ve eğitim sürecinde önemli bir role sahiptir.Bunun yanı sıra, pek çok eğitimci tarafından özgün materyallerin yabancı dil eğitiminde etkili kaynaklar olduğu düşülmektedir. Buradan yola çıkarak çalışma, özgün materyallerin EFL sınıflarında öğrencinin dinleme yeteneği üzerindeki etkisini incelemeyi ve öğrencilerin ve öğretmenlerin dinleme aktivitelerinde teknoloji tabanlı özgün materyal kullanımı hakkındaki algılarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada, karma araştırma yöntemi benimsenmiştir. Türkiye'de bir meslek yüksekokulunda öğrenim gören 176 öğrencinin katılımcı ile yürtülen bu çalışmada, öntest ve sontest sonuçları ile nicel veriler elde edilirken, öğretmenlerin ve öğrencilerin teknoloji temelli özgün materyal kullanımıyla ilgili algılarını öğrenmek amacıyla yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden nitel veriler elde edilmiştir. Nicel verilerin istatistiksel analizleri SPSS 25 programı üzerinden incelenmiş, nitel verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Sonuçlar, hem teknoloji tabanlı özgün materyallerin hem de ders kitabı tabanlı materyallerin dinleme becerisinin geliştirilmesinde etkili olduğunu göstermiştir. Fakat, teknoloji tabanlı otantik materyallerin nicel sonuçlarda ders kitabı tabanlı materyallerine göre az farkla daha etkili olduğu görülmüştür. Görüşmelerden elde edilen sonuçlar ise, katılımcıların çoğunun teknoloji tabanlı otantik materyalleri daha çok tercih ettiğini ve bunları kullanırken öğrencilerin daha motive olduğunu düşündüklerini göstermektedir.

Anahtar Kelimeler : Dinleme anlama becerisi, web 2.0 araçları, özgün materyal, ders kitabı tabanlı materyal