Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: OSMAN ÖZDEMİR
Danışman: FATMA AÇIK
Özet:Ters yapılandırılmış öğretim yöntemi, klasik -sınıf ortamında ders işleme ve evde ödev yapma- sistemini terse çevirip ders anlatımını evde, ödevi ise sınıfta öğretmenin karşısında yapma mantığına dayanır. Bu metotta öğretmen, anlatacağı dersi videoya çekip internet üzerinden yayımlar ve öğrenciler dersin teorik kısmını önceden izleyip sınıfa gelirler. Sınıfta ise öğretmen, ders saatinin tümünü ödev olarak vereceği uygulamaları işleyerek geçirir. Böylece öğrencinin yaparak yaşayarak öğrenmesini sağlama ve yanlış öğrenmelere müdahale etme imkânı bulur. Hazırlanan bu tez çalışmasının amacı; Türkçe Öğretmeni adaylarının yazılı anlatım becerilerini geliştirmede ters yapılandırılmış öğretim yönteminin etkili olup olmadığını, varsa bu etkinin boyutunu belirlemektir. Bu doğrultuda, Kastamonu Üniversitesi Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında eğitim gören 1. sınıf öğrencileri arasından gönüllülük esasına dayalı olarak 35'er öğrencilik deney ve kontrol grupları belirlenmiştir. Kontrol grubuna, klasik ders anlatma sistemi ile ders anlatılmış daha sonra belirlenen uygulamalar okul dışında yapılmak üzere ödev olarak verilmiştir. Deney grubunda ise derste anlatılacak konular önceden videoya çekilerek, kurulan internet sitesine yüklenmiş, öğrencilerin derse gelmeden bunları izlemesi sağlanmıştır. Dolayısıyla dersin teorik kısmı önceden tamamlandığı için ders içi zaman tamamen uygulama yapmaya ayrılmıştır. Çalışmada hem nicel hem de nitel veriler toplanarak konu hakkında ayrıntılı bilgi edinilmeye çalışılmıştır. Bu doğrultuda nicel veriler çalışmanın temelini oluştururken nitel verilerle, nicel bulguları destekleyecek tespitler ve örüntüler yakalanmaya çalışılmıştır. Tez çalışmasının nicel verileri için dönemin başında bilgilendirici ve öyküleyici olmak üzere iki metin türünden örnekler alınmıştır. İki grubun başarısının eşdeğer olduğu görülerek deneysel uygulamaya başlanmıştır. Uygulama sonunda yine iki metin türünden son test alınmış ve nicel olarak öğrencilerin gelişimlerine bakılmıştır. Yapılan ölçümlerde her iki grubun iki metin türünde de kendi ön testleri ile anlamlı farklılık oluşturacak düzeyde geliştiği gözlemlenmiştir. Ancak son testler karşılaştırıldığında deney grubu öğrencilerinin iki metin türünde de kontrol grubuna göre anlamlı farklılık yaratacak düzeyde geliştiği belirlenmiştir. Nitel boyut için ise her hafta deney grubundan üç, kontrol grubundan üç öğrenci olmak üzere toplam altı öğrencinin yazma süreçleri video ile kayıt altına alınarak analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde, öğrencilerin hem o haftaya kadarki verilen derslerin konularına ne derece hâkim olduklarına bakılmış hem de öğrencilerin kendi ön test ve son testleri ile karşılaştırılarak süreç içerisindeki gelişimleri hakkında yorumlarda bulunulmuştur. Bu çalışmada hem nicel hem de nitel verilerin analizleriyle ulaşılan sonuçlar, ters yapılandırılmış öğretim yönteminin Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım becerilerini geliştirmede son derece etkili olduğunu ortaya koymuştur.