Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Elif Asena YILDIRIM
Danışman: Zehni Koç
Özet:
Bu araştırmada ilkokul 3. ve 4. Sınıf düzeyinde eğitimlerine devam eden öğrencilerin
aileleri, arkadaşları ve öğretmenleri tarafından algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile
duygusal yılmazlık düzeyleri arasında ilişki olup olmadığı ve duygusal yılmazlık ile sosyal
destek algısı düzeylerinin cinsiyetlerine, kardeş sayılarına, doğum sıralarına, anne eğitim
düzeyi ve baba eğitim düzeyine, algıladıkları sosyo-ekonomik düzeylerine, öğretmenleri ve
arkadaşları ile geçirdikleri süre ve sınıf düzeylerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Ankara ili Keçiören ilçesinde ilkokul 3. ve 4. sınıflara devam eden 226’sı
kız ve 249’u erkek olmak üzere toplam 475 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin
toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” , “Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek
Değerlendirme Ölçeği” ve “Duygusal Yılmazlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada
normallik testleri yapılmış ve verilerin normal dağılım sergilemediği gözlendiğinden
verilerin analizinde parametrik olmayan istatistiksel teknikler kullanılmıştır. Bu nedenle iki
farklı grubun karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla grubun
karşılaştırılmasında ise Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Faktör puanları ile ölçek toplam puanları arasındaki ilişkinin incelenmesinde Sperman Korelasyon katsayısı
kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p=0,05 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre
ilkokul 3. ve 4. sınıfa devam eden öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeyleri ile
duygusal yılmazlık düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki görülmektedir. Bu
durumda sosyal destek algıları yüksek olan öğrencilerin duygusal yılmazlık düzeylerinin de
yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca Araştırmaya katılan çocukların sosyal destek algılarının
duygusal yılmazlık düzeylerini ne şekilde yordadığını ortaya koymaya yönelik olarak
yapılan çoklu regresyon analizi sonucunda sosyal desteğin, duygusal yılmazlık üzerinde
anlamlı bir yordayıcı olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin algıladıkları sosyal
destek düzeylerinin cinsiyet, kardeş sayısı, doğum sırası, anne eğitim düzeyi, baba eğitim
düzeyi, ailenin sosyoekonomik düzeyi ve arkadaşları ile geçirdikleri süreye göre anlamlı
şekilde farklılaştığı görülürken, sınıf düzeyi ve öğretmenleri ile geçirdikleri sürenin anlamlı
bir farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetleri ve ailelerinin
ekonomik düzeylerine yönelik algıları ile duygusal yılmazlık düzeyleri arasında anlamlı bir
farklılık görülürken; doğum sırası, kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi,
öğretmenleri ve arkadaşları ile geçirdikleri sürenin anlamlı bir farklılık göstermediği
sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular ilgili araştırmalar ile tartışılmış ve sonuçlara
ilişkin öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Duygusal Yılmazlık, Algılanan Sosyal Destek, Çocuklar