Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Nilüfer ITKI POLAT
Danışman: Osman Çimen
Özet:
Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı Tâlim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı tarafından 2018- 2019 eğitim-öğretim yılından itibaren beş yıl süreyle ders kitabı olarak tüm Türkiye’de okutulması kabul edilen 10. Sınıf Biyoloji ders kitabının Hücre Bölünmeleri ünitesinin bölüm sonu ve ünite sonunda yer alan ölçme değerlendirme etkinliklerine ait öğretmen görüşleri incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama modeli dikkate alınarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Tâlim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nca belirlenmiş ölçme değerlendirme yeterlik kriterlerinden faydalanılarak doküman incelemesi yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu,
Türkiye’deki devlet okullarında görev yapan yirmi (20) biyoloji öğretmeninden oluşmaktadır. Uzman görüşleri ve ilgili literatür ışığında biyoloji ders kitabı ölçme değerlendirme formu hazırlanmıştır. Hazırlanan form doğrultusunda ilgili üniteye ait bölüm sonu ve ünite sonunda yer alan ölçme değerlendirme bölümleri öğretmenlerce değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlere ayrı ayrı kodlar verilmiştir. Elde edilen veriler betimsel olarak çözümlenerek frekans hâlinde ifade edilmiştir. Söz konusu ölçme değerlendirme bölümleri değerlendirildiğinde yeterli düzeyde bulunurken bir takım eksiklikler de saptanmıştır. İncelenen etkinliklerin kazanımlara uygun olduğu, dil açısından anlaşılır ve sade olduğu belirtilirken geleneksel ölçme yaklaşımlarının ağırlıklı olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, çoktan seçmeli soru sayısının artırılabileceği önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler : Ders kitabı, ölçme, değerlendirme, öğretmen görüşleri.