Ortaokul öğrencilerinin matematik dersi motivasyon düzeyleri ile algılanan öğretmen yakınlığı arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: BURCU ULUÇAY

Danışman: SEMRA GÜVEN

Özet:

Bu araştırmada ortaokul kademesinde bulunan öğrencilerin matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerini belirlemek, motivasyon düzeylerinin çeşitli değişkenlere (akademik başarı, cinsiyet, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim durumu, öğrencinin kendisine ait odasının olma durumu, matematik dersine çalışırken en çok yardım alınan kişi) göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini sınamak, motivasyon düzeyi ile öğrencilerin algıladığı matematik öğretmeni yakınlığı arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Tarama modelinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi 2015-2016 eğitim öğretim yılı Ankara ili Çankaya, Keçiören ve Haymana ilçelerinde bulunan MEB'e bağlı ortaokul kademesinde okuyan öğrencilerden random (tesadüfi) yöntemiyle seçilmiş 971 öğrenci ve seçilen öğrencilerin derslerine giren 40 matematik öğretmeninden oluşturulmuştur. Öğrencilere kişisel bilgi formu, motivasyon ölçeği ve öğretmen yakınlık düzeyi ölçeği uygulanarak elde edilen veriler SPSS paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğrencilerin motivasyon düzeyi ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılık olmadığı ancak motivasyon düzeyi ile akademik başarı, sınıf düzeyi, anne-baba öğrenim durumu değişkenleri arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Kendisine ait odası olan ve ders çalışırken ailesinden yardım alan öğrencilerin motivasyon düzeylerinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik dersi motivasyon düzeyi ile algılanan öğretmen yakınlığı arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu; hizmet süresi az olan öğretmenlerin ve kadın öğretmenlerin öğrenciler tarafından daha olumlu algılandığı, kız öğrencilerin de matematik öğretmenini daha olumlu algıladıkları tespit edilmiştir. Öğretmenlere öğrencilerin motivasyonunu sağlamaya ve geliştirmeye yönelik eğitimler önerilebilir. Öğrenci motivasyon düzeyinde öğretmen algısı önemli olduğundan eğitimcilere etkili iletişim becerilerine yönelik eğitimler verilebilir.