Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DİLARA NECCAR
Danışman: Ergin Hamzaoğlu
Özet:
21. yy becerilerine sahip, günümüz gerekliliğini sağlayacak nitelikteki bireylerin, yoğun bilgileri işleyip disiplinler arası düşünebilecek özelliklere sahip olmaları gerekmektedir. Bu gereklilik yeni bir eğitim arayışını doğurmuş ve sonuçta Amerika’da İngilizce “Science”, “Technology”, “Engineering” ve “Mathematics” kelimelerinin baş harflerinden oluşan disiplinler arası bir yaklaşım olan STEM modeli ortaya çıkmıştır. Bu araştırmada, STEM temelli etkinliklerin 6. sınıf öğrencilerinde başarı, kalıcılık, fene yönelik tutum ve STEM temelli etkinliklerle işlenen ders sürecine yönelik öğrenci görüşleri incelenmiştir. Nicel ve nitel araştırma yönteminin bir arada kullanıldığı karma yöntem araştırmalarında ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel desen kullanılmıştır. 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı bir okulda Fen Bilimleri dersinde gerçekleştirilen uygulamanın çalışma grubunu, 6. sınıf öğrencilerinden deney grubu 19 ve kontrol grubu 18 olmak üzere toplam 37 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak madde ve ısı akademik başarı testi, tutum testi, kelime ilişkilendirme testi ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler; uygulama öncesi, uygulama sonrası ve uygulama bitiminden sonraki 3. haftada toplanmıştır. Nicel veri analizinde SPSS 20 paket programı, nitel veriler için içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, STEM temelli etkinliklerin öğrencilerin akademik başarı, kalıcılık ve fene yönelik tutumlarında etkili olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğrenciler, STEM temelli fen bilimleri dersi sürecine yönelik olumlu görüşlere sahiptir.
Anahtar sözcükler: STEM temelli etkinlikler, başarı, kalıcılık, tutum