Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEHER AKÇAOĞLU
Danışman: Çiğdem Alev Özel
Özet:
Bu çalışmanın amacı; İnsanda Endokrin Sistem konusuna yönelik artırılmış gerçeklik (AG)
destekli giyilebilir bir öğretim materyali geliştirmek ve bu materyalin 11. sınıf öğrencilerinin
ilgili konudaki kavramsal anlamalarına etkisi olup olmadığını ortaya çıkartmaktır.
Çalışmanın bir diğer amacı ise geliştirilen öğretim materyaline yönelik öğrenci görüşlerini
araştırmaktır. İki aşamalı olarak düzenlenen bu çalışmanın ilk aşamasında, MEB
kazanımlarına ve materyal tasarım kurallarına uygun bir şekilde giyilebilir yelek ve artırılmış
gerçeklik kartları geliştirilmiştir. Son aşamada ise materyal öğrencilere uygulanmış ve
veriler toplanmıştır. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı
karma yöntem araştırma deseninden faydalanılmıştır. Çalışma, 2022-2023 eğitim öğretim
yılında Ankara’da bulunan bir devlet Fen Lisesi’nde öğrenim gören 57 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan yarı deneysel desen çerçevesinde, yansız atama
yolu ile seçilen sınıflardan biri deney (N= 28) ve biri kontrol (N=29) grubu olarak
belirlenmiştir. Öğretim kontrol grubunda biyoloji programında yer alan öğretim
uygulamaları ile deney grubunda ise AG destekli giyilebilir öğretim materyali uygulamaları
ile sürmüştür. Uygulama süreci deney ve kontrol grubunda 6 hafta (16 ders saati) boyunca
devam etmiştir. Uygulamadan önce ve sonra ‘İnsanda Endokrin Sistem Kavramsal Anlama
Testi’ her iki gruba da ön test ve son test olarak uygulanarak çalışmanın nicel verileri elde
edilmiştir. Testlerden elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Science)
programında bağımsız gruplar t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ön test başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı;
son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son test uygulaması sonrasında araştırmacılar
tarafından hazırlanan ve 13 sorudan oluşan açık uçlu soru formu kullanılarak nitel veriler
toplanmıştır. Nitel verileri içerik analizi sonuçlarına göre biyoloji derslerinde materyal
kullanımının avantajlı olduğu tespit edilmiştir. Bu avantajlardan öne çıkanlar; bilginin
kalıcılığını artırması, kavramları somutlaştırması, dersi zevkli ve eğlenceli kılması ve derse
katılımı arttırması şeklinde olmuştur.