İnsanda endokrin sistem konusuna yönelik artırılmış gerçeklik destekli giyilebilir öğretim materyali geliştirilmesi ve kavramsal anlama üzerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Biyoloji Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEHER AKÇAOĞLU

Danışman: Çiğdem Alev Özel

Özet:

Bu çalışmanın amacı; İnsanda Endokrin Sistem konusuna yönelik artırılmış gerçeklik (AG)

destekli giyilebilir bir öğretim materyali geliştirmek ve bu materyalin 11. sınıf öğrencilerinin

ilgili konudaki kavramsal anlamalarına etkisi olup olmadığını ortaya çıkartmaktır.

Çalışmanın bir diğer amacı ise geliştirilen öğretim materyaline yönelik öğrenci görüşlerini

araştırmaktır. İki aşamalı olarak düzenlenen bu çalışmanın ilk aşamasında, MEB

kazanımlarına ve materyal tasarım kurallarına uygun bir şekilde giyilebilir yelek ve artırılmış

gerçeklik kartları geliştirilmiştir. Son aşamada ise materyal öğrencilere uygulanmış ve

veriler toplanmıştır. Çalışmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı

karma yöntem araştırma deseninden faydalanılmıştır. Çalışma, 2022-2023 eğitim öğretim

yılında Ankara’da bulunan bir devlet Fen Lisesi’nde öğrenim gören 57 öğrenci ile

gerçekleştirilmiştir. Çalışmada kullanılan yarı deneysel desen çerçevesinde, yansız atama

yolu ile seçilen sınıflardan biri deney (N= 28) ve biri kontrol (N=29) grubu olarak

belirlenmiştir. Öğretim kontrol grubunda biyoloji programında yer alan öğretim

uygulamaları ile deney grubunda ise AG destekli giyilebilir öğretim materyali uygulamaları

ile sürmüştür. Uygulama süreci deney ve kontrol grubunda 6 hafta (16 ders saati) boyunca

devam etmiştir. Uygulamadan önce ve sonra ‘İnsanda Endokrin Sistem Kavramsal Anlama

Testi’ her iki gruba da ön test ve son test olarak uygulanarak çalışmanın nicel verileri elde

edilmiştir. Testlerden elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Science)

programında bağımsız gruplar t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ön test başarı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı;

son test puan ortalamaları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir

farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son test uygulaması sonrasında araştırmacılar

tarafından hazırlanan ve 13 sorudan oluşan açık uçlu soru formu kullanılarak nitel veriler

toplanmıştır. Nitel verileri içerik analizi sonuçlarına göre biyoloji derslerinde materyal

kullanımının avantajlı olduğu tespit edilmiştir. Bu avantajlardan öne çıkanlar; bilginin

kalıcılığını artırması, kavramları somutlaştırması, dersi zevkli ve eğlenceli kılması ve derse

katılımı arttırması şeklinde olmuştur.