Lise Öğrencilerinin Algılanan Baba Tutumu Ġle ĠletiĢim Becerilerinin Ġncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BİRGÜL GENÇ

Danışman: Hatice Bekir

Özet:

Bu çalışmanın amacı algılanan baba tutumunun lise öğrencilerinin iletişim becerileri ile ilişkisini belirlemek; algılanan baba tutumu ve iletişim becerileri puanlarının bazı değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini test etmektir. Çalışma algılanan baba tutumunun lise öğrencilerinin iletişim becerileri ile arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla nicel araştırma türünün tarama modelinde korelasyonel desende planlanmış ve yürütülmüştür. Ayrıca algılanan baba tutumu ve iletişim becerilerini etkileyen çeşitli değişkenlerin saptanması amacıyla da betimsel desende tasarlanmıştır. Çalışma grubunu Ankara ili Çankaya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı bir lisede öğrenim gören 9., 10., 11. ve 12. sınıfta öğrenim gören 317 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu “İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği (İBDÖ)” ve “Babam ve Ben Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi bir istatistik programı ile yapılmıştır. Verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpım Kolerasyon Katsayısı, Bağımsız Gruplarda t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Ortaya çıkan farkların kaynaklandığı grupları belirlemede Tukey testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda Babam ve Ben Ölçeği Tepkisellik ve Özerkliği Destek alt boyutları ile iletişim becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin Davranış Beklenti, Davranışı Yönlendirme ve Psikolojik Kontrol düzeyleri erkek öğrenciler lehine anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Öğrencilerin iletişim Becerileri yaşlarına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Babam ve Ben Ölçeğinin Davranış Beklentisi alt boyutunun yaşa göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Davranış Beklentisi alt boyutunda 15 yaşındaki öğrencilerin ortalamasının 16 yaşındaki öğrencilerin ortalamasından anlamlı olarak daha yüksek olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin İletiĢim Becerileri, Babam ve Ben Ölçeğinin Tepkisellik, Davranış Beklentisi, Davranışı Yönlendirme, Psikolojik Kontrol ve Özerkliği Destek alt boyutları arasında babaların yaşlarına göre anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Öğrencilerin iletişim becerileri öğrencilerin babalarının yaşına göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Babam ve Ben Ölçeğinin Özerkliği Destek alt boyutu ile babaların öğrenim düzeyi arasında anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Babası üniversite mezunu öğrencilerin ortalamaları Özerkliği Destek alt boyutunda babası ilkokul mezunu olanlardan anlamlı düzeyde daha yüksek yüksektir.

Anahtar Kelimeler : Öğrenci, Baba tutumu, iletişim, iletişim becerileri