Ortaokul öğrencilerinin saldırganlık düzeyinin ebeveyn kabul red algısı ve demografik değişkenlere göre incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: EBRU AYTEKİN

Danışman: ŞERİFE IŞIK

Özet:

Bu çalışmada ortaokul öğrencilerinin saldırganlık düzeyi, ebeveyn kabul red algısı ve demografik değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırmaya Kırıkkale il merkezinde öğrenim gören 102'si 6. sınıf, 137'sı 7. sınıf, 134'sı 8. sınıf olmak üzere toplam 373 ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak Saldırganlık Ölçeği, Ebeveyn Kabul-Red Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı, Çoklu Regresyon Analizi, İlişkisiz Örneklemler için t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin saldırganlık düzeylerinin cinsiyet, kardeş sayısı, anne- baba eğitim durumu, sosyoekonomik düzey değişkenleri açısından anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Bununla birlikte, 8. sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinden daha yüksek bulunmuştur. Araştırmada ayrıca saldırganlık düzeyi ile anne kayıtsızlık düzeyi, anne ayrışmamış red düzeyi, baba sıcaklık düzeyi, anne düşmanlık düzeyi ve baba kayıtsızlık düzeyi arasında orta düzeyde pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Saldırganlık düzeyi ile baba ayrışmamış red düzeyi arasında ilişki de pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen diğer sonuçlar ise anne ayrışmamış red, anne düşmanlık, anne kayıtsızlık ve baba düşmanlık, baba kayıtsızlık, baba ayrışmamış red düzeyinin saldırganlığı yordadığı görülmektedir. Buna karşın anne sıcaklık, baba sıcaklık düzeyinin saldırganlığı yordamadığı görülmüştür. Ebeveyn kabul red düzeyi saldırganlık varyansının %5'ini açıklamaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. Öğrencilere saldırganlık düzeylerini azaltmaya yönelik sınıf rehber öğretmenleri ile işbirliği yaparak grup rehberliği çalışmaları yapılmalıdır. Çatışma Çözme Becerileri ve Temel İletişim Becerileri, Öfke ile Başa çıkma Yöntemleri konulurında olmalıdır. Anne babalara yönelik anne-baba tutumları, aile içi iletişim ile ilgili seminer çalışmaları yapılmalıdır. Okullarda öğrencilerin serbest zamanlarını değerlendirebilecekleri ve arkadaşlık ilişkilerini geliştirebilecekleri etkinliklere yer verilmelidir.