ACİL TIP PROGRAMLARININ ELEKTROKARDİYOGRAFİ YORUMLAMA EĞİTİMİ VE YETERLİLİK DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ ÜZERİNE GÜNCEL DURUMU


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: BETÜL AKBUĞA ÖZEL

Danışman: AHMET DEMİRCAN

Özet:

Acil Tıp programlarındaki EKG yorum eğitimlerinin (müfredat, eğitim zamanları, öğretim metodları, kaynaklar, yeterlilik değerlendirme yöntemleri, yeterlilik kanıtlama şartı, yeterliliği kanıtlamak için kullanılan yöntemler) güncel durumu ve standardizasyona ilişkin güncel tutumların saptanması amaçlanmıştır. Anket formu, 39 AD başkanının kişisel internet adreslerine e-posta olarak gönderilmiştir. Veriler SPSS 16.0 programına yüklenmiş ve Ki kare testi ile analiz edilmiştir. Anketin yanıtlanma oranı %100 bulunmuştur. Programların %71,8’inde formal bir EKG eğitim müfredatı bulunmamaktadır. EKG eğitimi için ayrılan zaman ilk iki yılda sıklıkla 7-12 saat/yıl, son üç yılda ise sıklıkla 1-6 saat/yıldır. En yaygın EKG öğretim yöntemi; acil serviste klinik eğitimdir (%100). En yaygın EKG eğitim kaynağı; ana kitaplardır (%97,4). En yaygın değerlendirme yöntemi; vaka senaryolarıdır (%97,4). Programların %66,7’sinde EKG yorum yeterliliğini kanıtlama zorunluluğu yoktur. En yaygın yeterliliği kanıtlama yöntemi; eğitimciden gözleme dayalı geçer not almadır (%30,8). Programların %69,2’si EKG eğitimlerinin yeterli olduğunu, %89,7’si formal bir EKG eğitim müfredatının olması gerektiğini, %71,8’i ulusal EKG eğitim müfredatının oluşturulması gerektiğini, %79,5’i ulusal EKG veri tabanının oluşturulması gerektiğini düşünmektedir. Program yaşı ile müfredat varlığı-yokluğu arasında anlamlı istatistiksel sonuç bulunamamıştır ancak 10-14 yaş grubunda bile %66,7 oranında müfredat yokluğu tespit edilmiştir. ATU’ların ve müfredatı olan birimlerin kardiyoloji rotasyonunu etkin bir eğitim yöntemi olarak görmediklerini düşündüren anlamlı istatistiksel sonuçlar bulunmuştur. Müfredatı olmayan birimlerin çoğunda yeterlilik kanıtlama zorunluluğunun da bulunmadığı istatistiksel olarak saptanmıştır. Acil Tıp programları formal eğitim müfredatlarını oluşturmalıdır. Standardizasyon çalışmaları, ulusal kılavuzların oluşturulması, gösterilebilir yeterliliğin ölçütlerinin belirlenmesi, eğitim modellerinin sorgulanması ve EKG yorum eğitiminin yeterlilik esası üzerinden yeniden inşa edilmesi düşünülmelidir.