SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ ANABİLİ DALI 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİRLEŞTİRİLMİŞ SINIFLAR HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ: GAZİ ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Saadet Aylin BAYAR

Danışman: KEMAL KÖKSAL

Özet:

Bu araştırma Gazi Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı son sınıfta öğrenim gören öğretmen adaylarının birleştirilmiş sınıfların işleyişi hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. Araştırma, meslek hayatlarında birleştirilmiş sınıflı köy okullarında çalışma olasılıkları bulunan öğretmen adaylarının bu tür sınıfların avantajları ve sınırlılıkları konusunda görüş bildirip çözüm önerileri getirmeleri ve birleştirilmiş sınıflar hakkındaki farkındalıklarının artırılması bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın evrenini 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı son sınıfta okuyan öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışma evrenin tamamına ulaşılması amaçlanmış ve 239 öğretmen adayından veri toplanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının ''birleştirilmiş sınıflarda yaşanan sorunlar ve bu sorunlara getirilebilecek çözüm önerilerine, birleştirilmiş sınıf uygulamasının avantajları ile eğitsel üstünlüklerine, birleştirilmiş sınıflarda öğretim dersinin niteliğine, birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin yeterliliğine ve birleştirilmiş ve bağımsız sınıflarda uygulanan programın aynı olmasına'' ilişkin görüşleri alınıp değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri birlikte kullanılmıştır. 202 öğretmen adayına araştırmacı tarafından geliştirilen anket uygulanmış veriler yüzde ve frekans testlerine tabi tutularak sonuçlar yorumlanmıştır. Geriye kalan 37 öğretmen adayından görüşme tekniği kullanılarak veri toplanmış, toplanan veriler betimsel yaklaşımla sunulup yorumlanmıştır. Öğretmen adayları, birleştirilmiş sınıflarda en sık rastlanan sorunu ''öğrencilerin dikkat dağınıklığı yaşaması'' şeklinde belirlemişlerdir. Ortaya çıkan bu soruna getirilen çözüm önerisi ise ''öğretmenlerin derse planlı ve programlı bir şekilde girmesi'' olmuştur. Birleştirilmiş sınıfların avantajlarına ilişkin soruya verilen cevaplarda öğretmen adayları ''öğrencilerin az olduğu bölgelerde eğitimin devam etmesi'' açısından birleştirilmiş sınıfların önemli olduğunu vurgulamışlardır. Birleştirilmiş sınıfların en önemli eğitsel üstünlüğü ise ''öğretmensiz saatlerde kendi kendilerine çalışma yapan öğrencilerin bireysel çalışma alışkanlığı ediniyor olmaları'' şeklinde belirlenmiştir. Araştırmaya katılan öğretmen adayları bağımsız sınıflarda uygulanan programın birleştirilmiş sınıflarda da aynen uygulanmasını haksız bir uygulama olarak görmüş ve birleştirilmiş sınıflara uygun bir program hazırlanması gerektiği konusunda görüş bildirmişlerdir. Birleştirilmiş sınıflara alternatif olarak ne tür bir yapılanma önerirsiniz sorusuna verdikleri cevaplarda öğretmen adayları başka bir yapılanma seçmek yerine ''birleştirilmiş sınıfların şartlarının iyileştirilmeye çalışılmasının'' etkili olacağı görüşünü savunmuşlardır. Eğitim fakültelerinde verilen ''Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim'' dersinin daha verimli olabilmesi için öğretmen adayları ''birleştirilmiş sınıflı köy okullarında zorunlu staj yapılması'' gerektiğini düşünmektedirler. Öğretmen adaylarına göre gözlem yaptıkları staj okullarında öğretmenlerde görülen en önemli eksiklik öğretmenlerin birleştirilmiş sınıflarda öğretim yöntem ve teknikleri bakımında yetersiz olmalarıdır. Elde edilen veriler ışığında yorumlamalar yapılmış sonuçlar bölümünde araştırmacı tarafından yargılara varılmış ve bu sonuçlara dayalı olarak öneriler geliştirilmiştir.