İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerindeki gelişimin birbirini etkileme durumu: Eylem araştırması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: İBRAHİM COŞKUN

Danışman: KEMAL KÖKSAL

Özet:

Bu araştırmada, ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerileri düzeyleri tespit edilmiş ve çeşitli yapılandırıcı okuma ve yazma etkinlikleriyle geliştirilmiştir. Ayrıca becerilerdeki bu gelişimin birbirini etkileme durumu tespit edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden Ölçüt Örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, Ankara ili, Keçiören ilçesi Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Türkiye Sağlık İşçileri Sendikası İlköğretim Okulu'ndan 5 ve Mehmet Örücü İlköğretim Okulu'ndan 5 olmak üzere toplam 10 ilköğretim 4. sınıf öğrencisinden oluşturmaktadır. Türkiye Sağlık İşçileri Sendikası İ.Ö.O.'ndan alınan 5 öğrenci araştırmanın Yazma Grubunu, Mehmet Örücü İ.Ö.O.'ndan alınan 5 öğrenci ise araştırmanın Okuma Grubunu oluşturmuştur. Bu araştırma nitel araştırma modelinin eylem araştırması desenine göre tasarlanmıştır. Araştırma; eylem araştırmasının uygulayıcının aynı zamanda araştırmacı olduğu yaklaşımda yürütülmüştür. Bu araştırmada; öğrenci görüşme formları, eylem araştırmasının katılımcısı olan ders öğretmeni ile görüşme formu, araştırmacı günlükleri, öğrenci ürünleri, tanıma testi, düzey belirleme testi ve öğrencilerin sınıftaki söylemlerini ve durumlarını belirleyebilmek amacıyla video kamera kayıtları veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Veriler; nitel verilerin çözümlenmesinde kullanılan betimsel analiz ve içerik analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Ayrıca nitel verilerin sayısallaştırılmasında kullanılan yüzde ve frekans tekniklerine başvurulmuştur. Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre, okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerinde güçlük görülen ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin; yapılandırıcı okuma ve yazma çalışmaları ile okuduğunu anlama becerileri ve yazılı anlatım beceri düzeylerinde ilerleme olmuştur. Okuma ve yazma grubundaki öğrenciler uygulama sonunda okuduğunu anlama beceri düzeyinde basit ve derin anlamada ilerlemişler, yazılı anlatım beceri düzeyleri, deneyim aşaması ve üzerinde yer almıştır.