Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYBÜKE DUYGULU
Danışman: Mehmet Yılmaz
Özet:
Bu araştırma, Biyoloji dersi 2007, 2013 ve 2018 Öğretim Programlarının çevre konuları bağlamında incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma tekniklerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama kaynağı olarak MEB tarafından 2007 yılında kademeli olarak uygulamaya konulan Biyoloji dersi 9. Sınıf, 2013 ve 2018 yılında uygulamaya konulan Biyoloji dersi 9., 10., 11. Ve 12. Sınıflar öğretim programları değerlendirmeye alınmıştır. Uygulanan bu öğretim programları incelendiğinde güncel çevre sorunları ile ilgili kazanım sayılarında kayda değer bir değişiklik olmadığı belirlenmiştir. 2007 ve 2013 öğretim programlarında 9.sınıfta 6 adet kazanım varken 2018 öğretim programında ilgili konu 9.sınıftan alınıp 10.sınıfa eklenmiştir ve kazanım sayısı 7 olarak devam etmiştir. Biyolojik çeşitlilik ve türlerin korunması ünitesi 2007'de 3 kazanım içeriyor iken 2013'te toplam 9 saat ayrılmış ve 4 ana 10 alt kazanım şeklinde işlenmiştir. 2018'de 3 ana 10 alt kazanım ayrılmış ve 2013 değişikliği benzer şekilde devam ederek uygulanmıştır. Sürdürülebilir kalkınma konusunda 2017'de 9.sınıfta 1 ana kazanım var iken sadece kavramlarda geçmekte ve üstünde pek durulmadığı dikkat çekmektedir. Bu konu 2013'te 10.sınıfta yer almakta ve 2 ana 3 alt kazanımda yer verilmiştir. 2018'de ise yine 10.sınıfta 2 ana 2 alt kazanımda yer almaktadır. Konuyla ilgili diğer tüm bulgular tartışarak yorumlanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Biyoloji Öğretim Programı, Çevre Eğitimi