Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Zehra Merve Kara
Danışman: Halil Dindar
Özet:
Bu araştırma ilkokul 4. Sınıf öğrencilerine etkinlikler yoluyla çevre eğitimi verilmesinin
öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2018-
2019 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Ankara Kahramankazan ilçesinde bulunan bir
devlet okulunda ilkokul 4. Sınıfa devam eden 44 öğrencinin katılımıyla öntest-sontest
kontrol gruplu deneysel desen ile yapılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen
Çevre Eğitimi Başarı Testi ile elde edilmiştir. Araştırmanın veri toplama sürecinde Çevre
Eğitimi Başarı Testi kontrol ve deney grubuna öntest ve sontest olarak uygulanmıştır.
Öntest ve sontest puanlarını karşılaştırmak amacıyla parametrik olmayan testlerden Mann
Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Deney grubuna haftada 3
ders saati olmak üzere 4 hafta boyunca Ankara Yakın Çevre Kitapçığı ile eğitim
verilmiştir. Kontrol grubuna ise ayrıca bir çevre eğitimi verilmemiş, müfredatta verilen
çevre eğitimine devam edilmiştir. Uygulama öncesi grup değişkenine göre kontrol grubu
ve deney grubunun öntest akademik başarı puanlarıincelenmiş olup, iki grubun da
hazırbulunuşluk düzeyinin benzer olduğu görülmüştür. Deneysel uygulama süreci
tamamlandıktan sonra uygulanan son testlerde Ankara Yakın Çevre Kitapçığı ve
etkinlikleri ile eğitim verilen öğrencilerin Çevre Eğitimi Akademik Başarı Testinde anlamlı
vi
bir artış görülmüştür. Öğretim programında verildiği gibi çevre eğitimi alan kontrol grubu
öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Grup
değişkenine göre sontest akademik başarı puanları arasında ise deney grubunun lehine
anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Bu verilerden yola çıkılarak denilebilir ki kontrol
grubundaki öğrencilerin çevre eğitimine yönelik akademik başarılarında anlamlı bir
farklılık ortaya çıkmazken, deney grubundaki öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı
bir farklılık olduğu gözlenmiştir.