İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Çevre Eğitiminin Etkinlikler Yoluyla Öğretiminin Akademik Başarıya Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zehra Merve Kara

Danışman: Halil Dindar

Özet:

Bu araştırma ilkokul 4. Sınıf öğrencilerine etkinlikler yoluyla çevre eğitimi verilmesinin öğrencilerin akademik başarısına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2018- 2019 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi Ankara Kahramankazan ilçesinde bulunan bir devlet okulunda ilkokul 4. Sınıfa devam eden 44 öğrencinin katılımıyla öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen ile yapılmıştır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen Çevre Eğitimi Başarı Testi ile elde edilmiştir. Araştırmanın veri toplama sürecinde Çevre Eğitimi Başarı Testi kontrol ve deney grubuna öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Öntest ve sontest puanlarını karşılaştırmak amacıyla parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Deney grubuna haftada 3 ders saati olmak üzere 4 hafta boyunca Ankara Yakın Çevre Kitapçığı ile eğitim verilmiştir. Kontrol grubuna ise ayrıca bir çevre eğitimi verilmemiş, müfredatta verilen çevre eğitimine devam edilmiştir. Uygulama öncesi grup değişkenine göre kontrol grubu ve deney grubunun öntest akademik başarı puanlarıincelenmiş olup, iki grubun da hazırbulunuşluk düzeyinin benzer olduğu görülmüştür. Deneysel uygulama süreci tamamlandıktan sonra uygulanan son testlerde Ankara Yakın Çevre Kitapçığı ve etkinlikleri ile eğitim verilen öğrencilerin Çevre Eğitimi Akademik Başarı Testinde anlamlı vi bir artış görülmüştür. Öğretim programında verildiği gibi çevre eğitimi alan kontrol grubu öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmamıştır. Grup değişkenine göre sontest akademik başarı puanları arasında ise deney grubunun lehine anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Bu verilerden yola çıkılarak denilebilir ki kontrol grubundaki öğrencilerin çevre eğitimine yönelik akademik başarılarında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmazken, deney grubundaki öğrencilerin akademik başarılarında anlamlı bir farklılık olduğu gözlenmiştir.