DOĞU ANADOLU BÖLGESİ İL MERKEZLERİNDE BEDEN EĞİTİMİ DERSİNİN İŞLENEBİLİRLİĞİ, BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN SORUNLARI VE BUNLARIN ÖĞRENCİ TUTUMLARI ÜZERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Süleyman Erim ERHAN

Danışman: KEMAL TAMER

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Doğu Anadolu bölgesindeki il merkezlerinde bulunan ilköğretim ve ortaöğretim okullarında beden eğitimi dersi için gerekli alt yapı ve malzeme durumunu belirlemek, beden eğitimi öğretmenlerinin sorunlarını ve öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarını araştırmaktır. Araştırmanın evrenini, 20082009 eğitim-öğretim yılında Doğu Anadolu bölgesi il merkezlerinde faaliyet gösteren, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan 522 beden eğitimi öğretmeni ve bu okullarda öğrenim gören 216000 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Doğu Anadolu bölgesinde bulunan (Ağrı, Erzincan, Ardahan, Bingöl, Elazığ, Muş, Malatya, Erzurum, Kars, Iğdır) illerin şehir merkezlerinde bulunan ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan 277 öğretmen ve bu okullarda öğrenim gören 5825 öğrenci oluşturmaktadır Araştırmada verilerin toplanmasında üç farklı veri toplama aracından yararlanılmıştır. Bunlar öğretmen sorunlarını belirleme formu, beden eğitimi dersine karşın tutum anketi ve okul araç gereç belirleme formudur. Bu gruplara uygulanan anketlerden oluşan veriler SPSS for Windows 12.00 istatistik programında değerlendirildi. İstatistiksel işlem olarak Ki-kare, Pearson Momentler Çarpımı, Korelasyon, Tek Yönlü Varyans, LSD Post Hoc Testi analizlerini kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi ve yorumlarında p=0.05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. v Araştırmada il merkezlerindeki okullarda spor malzemelerinin ve spor salonlarının yetersiz olduğu. Beden Eğitimi öğretmenlerinin dersle ilgili karşılaştıkları sorunların başında ders saatinin yetersiz geldiği görülmüştür. Doğu Anadolu Bölgesi'nin iklim koşullarından kaynaklanan sebeplerden dolayı kış aylarında büyük oranda ders yapma imkânının olmadığı ve iklim koşulları yüzünden Beden Eğitimi öğretmenlerinin genelde ders planlarını hazırladıklarını fakat uygulayamadıkları görülmüştür. Bölgenin sosyo-kültürel şartları göz önüne alındığında Beden Eğitimi ve Spor derslerine kız öğrencilerin katılımının yüksek olduğu gözlemlenmiştir.