Bireysel ve takım sporuyla uğraşan sporcular ile spor yapmayan bireylerin duygusal zeka ve liderlik özelliklerinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: SERHAT ÖZDENK

Danışman: LATİF AYDOS

Özet:

Bu araştırmada, bireysel ve takım sporuyla uğraşan sporcular ile spor yapmayan bireylerin duygusal zekâ ve liderlik düzeyleri arasında bir farklılık olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubu Türkiye liglerinde çeşitli branşlarda elit düzeyde mücadele eden 403 sporcu ile 266 üniversite öğrencisinden oluşturulmuştur. Katılımcılara Bar-On (1997) tarafından geliştirilen ve Acar (2001) tarafından yeniden düzenlenen Likert tipi Bar-On EQ-i Duygusal Zekâ Ölçeği, Lee . Bolman ve Terence . Deal (1991) tarafından geliştirilen 2002 yılında Türkçeye çevrilmesi ve geçerlilik güvenirliği Mahçe Dereli tarafından yapılan Liderlik Yönelim Ölçeği ve Kişisel Bilgiler Formu uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, ölçekler için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı, bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey HSD ve Pearson Korelasyon Katsayısı analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, araştırmaya katılan grupların, Duygusal Zekâ ve Liderlik Yönelim Ölçek puanları incelendiğinde, sporculara oranla spor yapmayan bireylerin puanlarının daha yüksek olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Araştırmaya katılan grupların cinsiyete göre, Duygusal Zekâ ve Liderlik puanları incelendiğinde kadın katılımcıların puanlarının, erkek katılımcılara oranla daha yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmamızda araştırmaya katılan gruplar arasında yaşa göre duygusal zekâ ve liderlik düzeylerinde anlamlı farklılıklar görülmüştür