Bir üniversite hastanesinde çalışan araştırma görevlisi hekimlerin meslek hastalıkları hakkındaki bilgi ve tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİH GAFFAR GÖZÜKARA

Danışman: MUSTAFA NECMİ İLHAN

Özet:

Meslek hastalıkları önlenebilir olmakla beraber, ülkemizde de tüm dünyadaki gibi tanı ve bildirim problemi yaşayan hastalıklardandır. Bu çalışmada uzmanlık eğitimi almakta olan bazı araştırma görevlisi hekimlerin, meslek hastalıkları ile ilgili bilgi, tutum ve davranış özelliklerine etkili faktörleri inceleyip meslek hastalıklarına tanı koyma ve bildirme becerilerini geliştirmenin yollarına katkı sağlamak amaçlanmıştır. Araştırmamıza toplam 377 araştırma görevlisi katılmıştır. Araştırmamızda veri kaynağı olarak araştırma görevlilerinin bilgi, tutum ve davranışlarını ölçme araçlı kendi oluşturduğumuz anket formu kullanılmıştır. Veriler yüzde, ortanca ve minimum-maksimum değerler kullanılarak sunulmuştur. İstatistiksel yöntemler olarak Ki-Kare testleri, Mann Whitney U testi ve Spearman Korelasyon testi kullanılmıştır. Tüm analizlerde istatistiksel anlamlılık düzeyi <0,05 kabul edilmiştir. Katılımcılar meslek hastalıkları hakkında sadece %54’ü eğitim aldıklarını belirtmişlerdir. Meslek hastalıkları alanında katılımcıların %15,8’si tanı, %13,6’sı tedavi, %10,0’u ise hukuku bilgileri konusunda kendilerini yeterli olarak ifade etmişken yetersizlik sebebi olarak en sık gerekli eğitimi almadıklarını belirtmişlerdir. Tanı, tedavi ve hukuk alanında yeterli hissedenlerin en az bir defa uzmanlık alanı ile ilgili meslek hastalığı tanı koyması/karşılaşması ve rapor düzenleyip bildirmesi yetersizlere göre daha sıktır (p<0,005). Kullandığı anamnez formunda meslek sorgulayan bölüm olan katılımcıların ortanca davranış puanı, bulunmayan katılımcıların ortanca davranış puanından anlamlı olarak yüksektir (p<0,001). Tutum puanları ile davranış puanları zayıf derecede pozitif yönde korele olarak bulunmuştur (p<0,001). Lisans sürecinden başlayıp, eğitimin tüm kademelerinde ve çalışma hayatı boyunca meslek hastalıklarının tanı, tedavi ve ilgili hukuki bilgileri hakkında eğitimlerin verilmesi, hekimlerin meslek hastalıkları alanında daha yetkin olmasını sağlayıp meslek hastalıklarının tanı, tedavi ve engellemesi alanlarında ülkemizi daha ileri taşıyabilir. Tüm klinisyenlerin anamnez formlarına meslek sorgulama bölümü eklenmesi, hekimlerin meslek hastalığı anamnezi alması davranışını arttırabilir.