İşbirliğine dayalı öğretim yöntemi ile komut yönteminin futbola özgü beceri öğrenimine etkisinin araştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: MİHRİ BARIŞ KARAVELİOĞLU

Danışman: METİN KAYA

Özet:

Bu araştırma işbirliğine dayalı öğretim yöntemi ile komut yönteminin futbola özgü beceri öğrenimine etkisini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya Dumlupınar Üniversitesi Spor Kulübü ve Kütahya Spor Kulübü alt yapısında spora yeni başlayan sporcular arasından rastgele seçim yöntemi kullanılarak seçilen 43'ü A grubu, 39'u B grubu olmak üzere 82 sporcu gönüllü olarak katılmıştır. Sporculara 10 hafta süren bir eğitim programı hazırlanmıştır. Çalışmada Deneysel Desenler kullanılmış İşbirlikçi Gruba Eşleş-Kontrol Et-Uygula, Geleneksel gruba ise Komut Yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Sporcuların futbola özgü becerilerini ölçmek için Mor - christian genel futbol yetenek testi, Yeagley futbol test bataryası, Johnson futbol testi uygulanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde öğretim yöntemlerinin kendi içerisinde öğrencilerin puanları arasındaki farklılaşmayı belirlemek için tek faktörlü tekrarlı ANOVA (One-Way ANOVA for Repeated Measures) analizi, hangi öğretim yönteminin öğrencilerin gelişimine daha fazla etki sağladığı belirlemek için ise Kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Ayrıca levene testi ile grupların homojenite değerlerine bakılmıştır. Analiz aşamasında uygulamanın öğrencilerin sontest puanlarının öğretim yöntemine etkisinin belirlenmesinde öntest puanları, kalıcılık puanlarına etkisinin belirlenmesinde ise sontest puanları covariate edilmiştir. Analizlerde SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Sonuçlar p<0,05 anlamlılık düzeyinde çift yönlü olarak değerlendirilmiştir. Araştırmada ANCOVA sonuçlarına göre; sporcuların top sürme F(1,79=6.36, P<.05), düzeltilmiş son test puanları geleneksel yöntem lehine; pas F(1,78=39.71, P<.001) şut F(1,79=51,65, p<.05) ve top sektirme F(1,79=2,51 p<.05) düzeltilmiş son test puanları işbirlikçi yöntem lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Sporcuların düzeltilmiş kalıcılık test puanları top sürme F(1,79=6.36, P<.05) geleneksel yöntem lehine; pas F(1,79=11,39 P<.05), şut F(1,79=12.80, P<.05), top sektirme F(1,79=2.51, P<.05) işbirlikçi yöntem lehine, ANOVA testi sonuçlarına göre A grubundaki sporcuların; pas F(2.84=17.76, P<.001), şut F(2.84=82.90, P<.001), top sektirme F(2.84=11.00, P<.001) ve duvarda pas F(2.84=21.41, P<.001) seviyeleri arasında son test lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur. B grubundaki sporcuların ise şut F(2.76=7.05, P<.001) ve top sektirme F(2.76=9.10, P<.001) seviyeleri arasında son test lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur.