Belirsizlik altında dinamik ders programı çizelgeleme: Gerçek Bir Uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: UKBE ÜSAME UÇAR

Danışman: SELÇUK KÜRŞAT İŞLEYEN

Özet:

Üniversitelerde eğitim dönemi içerisinde bazı dersler çeşitli sebeplerden dolayı yapılamamaktadır. Kışın hava koşulları, üniversite çapında düzenlenenler sempozyumlar, bölüm tarafından gerçekleştirilen teknik geziler, ders materyallerinde meydana gelen arızalar, öğretim elemanın akademik ve idari görevleri bu sebeplerden bazılarıdır. Öğrencilerin mesleki bilgilerini tam alması ve eğitimin belirlenmiş olan müfredata göre tamamlanması açısından yapılamayan derslerin akademik takvim içerisinde sonraki haftalarda çizelgelenmesi gerekmektedir. Bu durum literatürde bilindiği kadarıyla ilk defa ilgilenilen Telafi Dersi Çizelgeleme Problemini ortaya çıkarmaktadır. Tez çalışması kapsamında Üniversite Ders Çizelgeleme Problemi (ÜDÇP) ve Telafi Dersi Çizelgeleme Problemi (TDÇP) ele alınmıştır. Problemin çözümü için iki yeni matematiksel model geliştirilmiş ve geliştirilen matematiksel modeller Gazi Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümün' de uygulanmıştır. Uygulamanın ilk aşamasında lisans dersleri çizelgelenmiş, ikinci aşama için birinci aşamada elde edilen ders çizelgesinde hareketle çeşitli telafi ders senaryoları oluşturulmuş ve senaryolar geliştirilen matematiksel model yardımıyla çözülmüştür. Sonuçta hem lisans derslerinin hem telafi derslerinin makul sürelerde çözüldüğü optimal çizelgeler elde edilmiştir.