9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumu ile kinestetik, mantıksal ve içsel zekânın ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: AHMET TURĞUT

Danışman: İLYAS OKAN

Özet:

Bu araştırmanın amacını, 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumları ile kinestetik, mantıksal ve içsel zekâları arasındaki ilişki durumunun ne olduğunun belirlenmesidir. Araştırma grubunu, 2013-2014 eğitim-öğretim güz yarı yılında, Ankara ili Mamak ilçesinde bulunan 5 lisenin 9. sınıf öğrencilerinden olmak üzere 323 öğrenciden oluşturulmuştur. Öğrenciler basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilmişlerdir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; 1- Öğrencilerin kişisel bilgi ve özelliklerini içeren 10 sorudan oluşan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. 2- Güvenilirlik ve geçerlilik çalışmaları yapılmış olan 9. sınıf öğrencileri için 11 maddesi olumsuz ve 24 maddesi olumlu olmak üzere 35 sorudan oluşan beden eğitimi dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. 3-Yetişkinler için 10z ar sorudan oluşan güvenilirlik çalışması yapılmış olan öğrencilerin bedensel/kinestetik, mantıksal/matematiksel ve içsel/özedönük zekâlarını tespit eden çoklu zekâ gözlem formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde ve yorumlanmasında, anketler toplanarak SPSS 21.0 istatistik paket programı kullanılarak analiz yapılmıştır. Öğrencilerin demografik özelliklerinin zekâ ölçekleri ile beden eğitimi ve spor dersine olan tutumları arasındaki farklılaşmaları analiz etmek için One-way ANOVA ve independent samples T testi, tutum ölçeği ile zeka ölçeklerinin arasındaki ilişkiye bakmak için Pearson Correlation Coefficients (Pearson korelasyon katsayısı) istatistik teknikleri uygulanmıştır. Yapılan çalışmaların alt amaçları neticesinde, 1. Öğrencilerin demografik özelliklerinden olan cinsiyet ve aile gelir durumlarına göre beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumlarında bir farklılaşma olmadığı, Boş zamanlarını geçirme şekilleri ve herhangi bir spor kulübüne bağlı olarak spor yaşantısını sürdürüyor olmaları durumlarına göre beden eğitimi ve spor dersine olan tutumları üzerinde önemli farklılaşmalar olduğu, Ebeveynlerinin eğitim düzeylerine göre öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine olan tutumlarında anlamlı bir farklılaşma olmadığı görülmüştür. 2. Zekâ ölçekleri arasındaki ilişkinin zayıf kuvvetli bir ilişkiye, zekâ ölçekleri arasında en anlamlı ilişki mantıksal/matematiksel zekâ ile içsel zekâ arasında iken, en zayıf ilişki ise mantıksal/matematiksel zekâ ve bedensel /kinestetik zekâ arasında olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın ana amacı olan 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine karşı tutumu ile bedensel /kinestetik, mantıksal/matematiksel ve içsel/ öze dönük zekânın ilişkisi durumu incelendiğinde; Öğrenciler üzerinde uygulanan Zekâ ölçeklerinin beden eğitimi ve spor dersine olan tutumları arasındaki ilişkinin pozitif yönlü zayıf bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Tutum ölçeğiyle en kuvvetli ilişkiye sahip olan zekâ ölçeği bedensel/ kinestetik zekâ olurken, en zayıf ilişki ise mantıksal zekâ ile olan ilişkisi olduğu tespit edilmiştir.