Ortaöğretim öğrencilerinin biyoçeşitliliğe yönelik bilgi, davranış ve tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEBNEM BUYRAZ

Danışman: OSMAN ÇİMEN

Özet:

Araştırmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin biyoçeşitliliğe yönelik bilgi, davranış ve tutumlarını ölçmektir. Araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin biyoçeşitliliğe yönelik bilgi, davranış ve tutumlarını farklı değişkenler açısından belirlemeyi amaçladığından bu araştırmada betimsel tarama modelinde ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde ortaöğretim kurumlarında okuyan 9, 10, 11, 12. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen biyoçeşitlilik başarı testi, biyoçeşitlilik davranış ölçeği, biyoçeşitlilik tutum ölçeği ile toplanmıştır. Ölçek Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullarda 245 kişiye uygulanmıştır. Verilerin analizi için SPSS paket veri programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, kız öğrencilerin biyoçeşitliliğe yönelik davranış ve tutumlarının erkek öğrencilere göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu, biyoçeşitlilik başarı testi bakımından cinsiyete göre anlamlı bir farklılık olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin çevreyle ilgili bir kulübe üye olmalarının biyoçeşitlilik okuryazarlığına etkisi olmadığı görülmüştür. Sınıf düzeyine göre öğrencilerin başarı ve tutumlarında anlamlı bir farklılık belirlenmiştir