Bilim ve Sanat Merkezlerinde Verilen Görsel Sanatlar Eğitimine Yönelik Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Görüşleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YELDA USAL

Danışman: Serap Buyurgan

Özet:

Araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinde verilen Görsel Sanatlar eğitiminde bina ve fiziki donanım, eğitim-öğretim programı ve tanılamaya ilişkin yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2016-2017 ve 2017-2018 eğitim-öğretim yılları içerisinde Türkiye’nin 7 farklı bölgesinden 7 Bilim ve Sanat Merkezinde (Ankara, Trabzon, Hatay, İstanbul, İzmir, Elazığ, Gaziantep) görev yapmakta olan 7 yönetici ve 12 öğretmen, 3 ve 4. sınıfta eğitime devam eden 71 öğrenci ve 70 veli ile yürütülmüştür. Araştırmada, karma yöntem olan, nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Nicel verileri toplamak için BİLSEM-GSGA başlıklı bir anket kullanılmış, nitel verileri toplamak için ise, BİLSEM-GSGF başlıklı bir görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma süreci, nicel verilerin elde edilmesi için geliştirilen anketin uygulanması, verilerin istatistiksel olarak analiz edilmesi ve elde edilen bulgulardan araştırmanın nitel bölümü için görüşme sorularının hazırlanması, analiz edilmesi ve nicel- nitel verilerin birlikte yorumlanması şeklindedir. Nicel verilerin istatistiksel olarak değerlendirilmesinde, betimsel istatistiksel frekans ve yüzde çözümlemeler, aritmetik ortalama, standart sapma, il değişkenleri arasında anlamlı bi fark olup olmadığını belirlemek için KWH (Kruskal Wallis H-Testi) ve MWU (Mann Whitney U-Testi) kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verileri, betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Tüm değerlendirme ölçütlerine bakıldığında, yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin bina ve fiziki donanım boyutuna ilişkin olarak okulların araç gereç bakımından yeterli ancak Görsel Sanatlar uygulamaları yapmak için atölye dışı bir alana sahip olmadıkları sonucuna varılmıştır. Yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin Bilim ve Sanat Merkezlerinde verilen Görsel Sanatlar eğitim programlarına ilişkin görüşlerinde ise, Görsel Sanatlar ders saatlerinin yetersizliği ve sanat dersleri ile bilim derslerinin eşit oranlarda verilmesinin daha doğru olacağına vurgu yapılmıştır. Ayrıca bilimden tanılanan bir öğrencinin sanattan da ders alabilme imkânının arttırılması gerektiği belirtilmiştir. Bilim ve Sanat Merkezlerinde Görsel Sanatlara ilişkin tanılama yöntemleri sorularına, yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin sanattan tanılanan bir öğrencinin bilimden sınava girme zorunluluğunun doğru olmadığı ve ayrıca sanatta tanılama yöntemlerinin ve yaşının üstün yetenekli bir çocuğu tanılama açısından yeterli ve uygun olmadığı belirtilmiştir. Araştırma sorularına dayandırılarak, Görsel Sanatlarda üstün yetenekli çocukların bilim alanında ayrılarak farklı bir mekânda eğitim görmeleri ve fiziki donanım, araç-gereç bakımından bakanlık tarafından daha fazla desteklenmesi önerilmiştir. Üstün yetenekli öğrencilerin tanılama yaşının daha geç bir döneme çekilmesi ve eğitimlerinin haftada bir tam gün olarak belirlenmesi; üniversitelerde ilgili alanlara yerleştirilirken ek-puan verilmesi; öğretmen ve öğrencilerin yurt dışında uluslararası eğitim programları ile desteklenmeleri; basın ve sosyal medya aracılığı ile üstün çocukların başarılarının duyurulmasına ilişkin önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Görsel sanatlar eğitimi, üstün zekâ, üstün yetenek, Bilim ve Sanat Merkezleri