Okul öncesi döneme yönelik hikâye kitaplarının Milli Eğitim Bakanlığı 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan sosyal duygusal alan gelişimle ilgili kazanımları desteklemeleri yönünden incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emine Sildir

Danışman: AYSEL TÜFEKCİ

Özet:

Bu araştırmanın amacı okul öncesi eğitim kurumlarında kullanılmakta olan resimli hikâye kitaplarının, MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan sosyal duygusal gelişim alanı kazanım ve göstergelerini destekleme durumlarını incelemektir. Bu amaç doğrultusunda MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan sosyal duygusal gelişim alanı kazanım ve göstergelerinden (17 kazanım, 53 gösterge) oluşan kitap içerik bilgi formu ve kitap künye bilgilerinin (yayınevi, yayın yılı, yazarı, sayfa sayısı, adı) yer aldığı kitap künye formu kullanılmıştır. Araştırmada Amasya İl Merkezi'nde bulunan 22 farklı okulda 2014-2015 eğitim öğretim yılında kitap merkezlerinde kullanımda olan ve içerisinde tek bir öykü barındıran toplam 300 hikâye kitabı incelenmiştir. Elde edilen veriler yüzde ve frekans değerleri hesaplanarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak hikâye kitaplarında sosyal duygusal gelişim alanı kazanım ve göstergelerini temsil eden ifadelerin dengeli bir seyir izlemediği, bazı kazanımların temsil oranın daha yüksek bazı kazanımların temsil oranlarının da daha düşük olduğu görülmüştür. Temsil edilme oranlarına bakıldığında Kendisine ait özellikleri tanıtır. kazanımı 17 kazanım arasında ilk sırada yer alırken, Bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar. kazanımı son sırada yer aldığı görülmüştür. Hikâye kitaplarında kazanım ve göstergeleri temsil niteliği taşıyan ifadeleri gerçekleştiren karakterlere bakıldığında ana karakterlerin ön planda olduğu sonucuna ulaşılmıştır