Türkçe Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliği Becerilerine Yönelik Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sebahat Kübra Demirtaş

Danışman: ALEMDAR YALÇIN

Özet:

Araştırmada, Türkçe öğretmenlerinin öğretmen liderliği becerilerine yönelik algıları ele alınmıştır. Konu kapsamında, ilköğretim ikinci kademede, Antalya ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapmakta olan 280 Türkçe öğretmeninin öğretmen liderliği becerilerini ne düzeyde gösterdiklerine yönelik algıları, araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen Liderliği Becerileri Ölçeği ile tespit edilmiş ve bu algıların eğitim durumu, yaş, mesleki kıdem, cinsiyet değişkenlerine göre farklılık gösterme durumu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler çok yüksek, yüksek, orta, düşük ve çok düşük olmak üzere 5 değerlendirme aralığında incelenmiştir. Öğretmenlerin genel olarak becerilere yönelik algıları yüksek düzeyde bulunmuştur; ancak ölçeğin alt boyutları olan problem çözme becerisinin düşük düzeyde olduğu, öğrencilerle etkili iletişim ve karizma boyutunun ise orta düzeye yakın olduğu tespit edilmiştir. Değişkenlere göre sonuçlar incelendiğinde ise; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve eğitim durumuna göre öğretmenlerin öğretmen liderliği becerileri algılarında çeşitli farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. Buna göre, kadın Türkçe öğretmenleri erkeklere kıyasla kendilerininin daha fazla liderlik becerileri gösterdiklerini düşünmektedirler. Benzer şekilde lisansüstü eğitim almış Türkçe öğretmenleri de kendilerini lisans düzeyinde eğitim almış Türkçe öğretmenlerine kıyasla daha fazla liderlik becerileri sergilediklerini belirtmişlerdir. Diğer değişkenlere göre liderlik becerilerinin gösterilmesinde genel manada anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Bu sonuçlar dışında, ölçeğin alt boyutlarına yönelik algılarda da değişkenlere bağlı olarak katılımcılar arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Araştırma kapsamında tüm bu bulgular yorumlanarak Türkçe öğretmenlerinin öğretmen liderliği becerilerinin geliştirilmesi için önerilerde bulunulmuştur.