DİSLEKSİ TEŞHİSİ KONMUŞ ÖĞRENCİLERE DRAMA İLE OKUMA YAZMA ÖĞRETİMİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YELDA ÇOLAK

Danışman: Türker Eroğlu

Özet:

Bu çalışmanın amacı; drama yönteminin, disleksi teşhisi konmuş öğrencilere okuma yazma öğretimindeki etkisini araştırmaktır. Bu amaca ulaşabilmek için konu hakkında fikir sağlama amacına odaklanan araçsal (instrumental) vaka çalışması kullanılmıştır. Araştırma 2018/2019 eğitim öğretim yılı içinde Ankara ili Çankaya ilçesinde özel bir okulun ikinci sınıfında öğrenim gören disleksi teşhisi almış, özel eğitim öğrencisi ile gerçekleşmiştir. Araştırmaya katılan öğrencinin kişisel ve akademik durumları araştırmacı tarafından ilk hafta veli, özel eğitim öğretmeni ve öğrenci ile yapılan ön görüşmelerle tespit edilmiştir. Öğrenciyle ön görüşme, tanışma etkinliğinden sonra yapılmıştır. Öğrencinin hangi harfleri tanıyıp tanımadığını ölçmek için hazırlanan ‘Harfleri Tanıma Kontrol Formu’ uzman görüşü alınarak gerekli düzeltmeler yapıldıktan sonra öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencinin tanıyamadığı beşinci grup (H, V, Ğ, F, J) harflerinin ilki olan büyük (H) ve küçük (h) harfinden yola çıkarak drama etkinlikleri ve ‘yazma testi’ planlanmıştır. Araştırma kapsamında drama etkinlikleri 7 hafta boyunca 12 oturumda gerçekleşmiştir. Etkinlikler boyunca araştırmacı ses kaydı almış, fotoğraf çekmiş ve

gözlemlerini ‘gözlem formu’na aktarmıştır. Drama etkinlikleri sonrasında anne, yeni özel eğitim öğretmeni ve öğrenciyle görüşmeler yapılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilecek verileri, çözümlemek ve değerlendirmek üzere içerik analizi tercih edilmiştir. Veri analizi sürecinde ‘dersin işlenişi’, ‘öğrenmenin kalıcılığı ve hızı’, ‘öz benlik ve okuma yazma tutumları’ temaları önceden belirlenmiş bu temalar doğrultusunda veriler kategorize edilmiş ve son aşamada ilişkilendirilerek anlamlandırılmaya çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular; dramanın, disleksi teşhisi konmuş öğrencinin etkinliklerle ders işlemekten keyif aldığını, elde ettiği bilginin kalıcı hale gelmesini ve okuma yazma tutumlarını, öz benliğini olumlu yönde etkilediğini göstermektedir.

Anahtar Kelimeler : Disleksi, okuma-yazma, drama yöntemi