Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Drama Ve Eğitim Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GÖKŞEN NUR ARISOY
Danışman: Fatma Tezel Şahin
Özet:
Çalışma ortaöğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde drama yönteminin kullanımının
öğrenciler üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada hem nicel hem de
nitel verilerin toplanarak analiz edildiği karma desen kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma
grubunu Isparta ili Merkez ilçesinde yer alan MEB’e bağlı bir ortaokulda 6. Sınıfta eğitim
gören 15 öğrenciden oluşan bir sınıf deney, 17 öğrenciden oluşan bir sınıf kontrol grubunu
oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin
Kullanımı Tutum Ölçeği, Sosyal Bilgiler Başarı Testi ve Öğrenci Görüşme Formu
kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere haftada bir gün iki ders saati olmak üzere 8
hafta boyunca “Dünya Bir Kağıda Nasıl Sığar”, “Farklı Yaşam Şekilleri ve İklim”, ve
“Türkiye’nin İklimi” konuları temel alınarak hazırlanan Drama ile Sosyal Bilgiler Dersi
Eğitim Programı uygulanmıştır. Sontest olarak veri toplama araçları uygulanmıştır.
Sontestlerin uygulanmasından 2 hafta sonra gruplara kalıcılık testi
uygulanmıştır.Araştırmanın deneysel boyutuna ilişkin verilerin analizinde Wilcoxon testi ve
Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Drama ile Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının
6. sınıf Sosyal Bilgiler dersindeki öğrencilerin akademik başarıları ve Sosyal Bilgiler dersine karşı ve dramaya ilişkin tutumları bakımından olumlu etkileri olduğu saptanmıştır.
Programdan 2 hafta sonra uygulanan kalıcılık testi ile kazanımların ve öğrenilenlerin kalıcı
olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin, gelişimleri üzerinde dramanın olumlu etkisi
olduğuna, dramanın bir eğitim yöntemi olarak farklı derslerde kullanılabileceğine ilişkin
görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelimeler: ortaokul, sosyal bilgiler, drama, eğitimde drama