6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yöntemi Kullanımının Öğrenciler Üzerindeki Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Drama Ve Eğitim Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÖKŞEN NUR ARISOY

Danışman: Fatma Tezel Şahin

Özet:

Çalışma ortaöğretim 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde drama yönteminin kullanımının

öğrenciler üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada hem nicel hem de

nitel verilerin toplanarak analiz edildiği karma desen kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma

grubunu Isparta ili Merkez ilçesinde yer alan MEB’e bağlı bir ortaokulda 6. Sınıfta eğitim

gören 15 öğrenciden oluşan bir sınıf deney, 17 öğrenciden oluşan bir sınıf kontrol grubunu

oluşturmuştur.Veri toplama aracı olarak Sosyal Bilgiler Dersinde Drama Yönteminin

Kullanımı Tutum Ölçeği, Sosyal Bilgiler Başarı Testi ve Öğrenci Görüşme Formu

kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere haftada bir gün iki ders saati olmak üzere 8

hafta boyunca “Dünya Bir Kağıda Nasıl Sığar”, “Farklı Yaşam Şekilleri ve İklim”, ve

“Türkiye’nin İklimi” konuları temel alınarak hazırlanan Drama ile Sosyal Bilgiler Dersi

Eğitim Programı uygulanmıştır. Sontest olarak veri toplama araçları uygulanmıştır.

Sontestlerin uygulanmasından 2 hafta sonra gruplara kalıcılık testi

uygulanmıştır.Araştırmanın deneysel boyutuna ilişkin verilerin analizinde Wilcoxon testi ve

Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği

kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda Drama ile Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının

6. sınıf Sosyal Bilgiler dersindeki öğrencilerin akademik başarıları ve Sosyal Bilgiler dersine karşı ve dramaya ilişkin tutumları bakımından olumlu etkileri olduğu saptanmıştır.

Programdan 2 hafta sonra uygulanan kalıcılık testi ile kazanımların ve öğrenilenlerin kalıcı

olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin, gelişimleri üzerinde dramanın olumlu etkisi

olduğuna, dramanın bir eğitim yöntemi olarak farklı derslerde kullanılabileceğine ilişkin

görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: ortaokul, sosyal bilgiler, drama, eğitimde drama