Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Halil İbrahim Çoban
Danışman: Şerif Oruç
Özet:
Dünya genelinde ülkelerin
yabancı dil politikasında Alman dili önemli bir yere sahiptir.
(Dünyada yer alan birçok ülkenin
yabancı dil eğitim öğretim politikasında Alman dili önemli bir yere sahiptir.)
(Almancayı ana dili olarak
konuşan yaklaşık 130 milyondan fazla insan vardır.)
Yaklaşık olarak Almancayı
anadili olarak konuşan 130 milyon ve üzeri insan bulunmaktadır.
(Almancanın Avrupa’da en çok
konuşulan diller arasında olduğunu hatta en çok konuşulan dil olduğunu ( belki
Rusçadan sonra) söylemek mümkündür.)
Sadece Avrupa’da en çok
konuşulan diller arasında Almanca bulunmaktadır.
( Alman dili, okullarda
uygulanan yabancı dil öğretimi ve öğrenimi programlarında en çok yer alan ve
öğrenciler tarafından en çok tercih edilen ikinci yabancı dil konumundadır.)
Söz konusu yabancı dil öğretimi
ve öğreniminde Alman dili okullarda da en çok öğrenilen ikinci yabancı diller
arasındadır. Türkiye’de de bu durum aynıdır. Devlet okullarında ikinci yabancı
dil olarak genellikle Almanca öğretilmektedir ve 9. sınıftan başlayarak 12. sınıfa
kadar devam etmektedir. Ders saati ise genellikle toplamda 2 saattir. Ancak
Türkiye genelinde ikinci yabancı dil Almanca eğitimi ile ilgili belli başlı
sorunlar bulunmaktadır. Özellikle Almanca dil becerisi, sosyal yaşamda
Almancanın kullanımı, dil anlayışı ve dil kültürü Türkiye’de istenilen düzeyde
değildir. Sorunların temelindeyse okullardaki Almanca öğretimi ve öğrenimi gelmektedir.
Avrupa’ya bakıldığında da Türkiye yabancı dil edinimi konusunda orta
sıralardadır ve gittikçe de düşmektedir. Söz konusu bu sorunlara karşı çözüm
bulabilmek için Almanca derslerinin içeriğine detaylı bakılması gerekmektedir.
Burada özellikle derste kullanılan yöntem ve tekniklerin göze çarptığı ve Almanca
dil edinimini çok fazla etkilediği görülmektedir. Bu çalışmada, Finlandiya gibi
dünya çapında hem eğitim-öğretim hem de yabancı dil edinimi alanlarında üst
sıralarda yer alan bir ülke ile karşılaştırma yapılmıştır. İki ülke arasındaki
ülke bilgisi, eğitim sistemi, yabancı dil, ikinci yabancı dil Almanca, Almanca
derslerinde kullanılan materyaller ve derste kullanılan yöntem ve teknikler karşılaştırılmıştır.
Yapılan karşılaştırma sayesinde iki ülke arasındaki temel farklılıklar ve
Türkiye’de geliştirilmeye açık yönler tespit edilerek özellikle Almanca edinimi
ile ilgili Finlandiya örnek alınarak Türkiye’nin sorunlarına çözüm üretilmiştir.
Ayrıca bu çalışmanın deneysel bölümü bulunmaktadır.
Burada (Bu çalışmada) Finlandiya’daki Almanca
derslerinde uygulanan yöntem ve teknikler Türkiye’de bir Anadolu lisesindeki
uygulama sınıfında bulunan Türk öğrenciler üzerinde uygulanarak (uygulandı.).
(Bu sayede öğrencilerin) öğrencilerin bu sayede yabancı dil edinimi konusunda
genel anlamda nasıl bir gelişim sağladıklarını (tespit etmek amacıyla) Tek
Gruplu Ön Test Son Test Tasarımı (uygulandı). uygulamasıyla başarı testi ve Türkiye’deki (Türkiyede yapılan) Almanca
derslerine göre Finlandiya’daki Almanca derslerinin içeriği ile işleyiş
tarzının ne kadar verimli olduğunu tespit etmek amacıyla da (başarı testi ve
anket) anket kullanılarak (kullanıldı ve bunun için) Betimsel Tarama Modeli
yöntemine başvurulmuştur. Elde edilen anket ve başarı testindeki
verilerden uygulama sınıfında yapılan tüm çalışmaların genel anlamda başarıya
ulaştığı tespit edilmiş ve bu sayede Türkiye’nin Almanca eğitimi konusunda hala
var olan sorunlarına karşı ışık tutmuş ve olumlu yönde bir iz bırakmıştır.
Anahtar Kelimeler: İkinci yabancı dil, Almanca, yöntem
ve teknikler, karşılaştırma, Türkiye, Finlandiya.