TÜRKİYE VE FİNLANDİYA’DAKİ İKİNCİ YABANCI DİL ALMANCA ÖĞRETİMİNİN KARŞILAŞTIRILMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Halil İbrahim Çoban

Danışman: Şerif Oruç

Özet:

ÖZ

Dünya genelinde ülkelerin yabancı dil politikasında Alman dili önemli bir yere sahiptir.

(Dünyada yer alan birçok ülkenin yabancı dil eğitim öğretim politikasında Alman dili önemli bir yere sahiptir.)

(Almancayı ana dili olarak konuşan yaklaşık 130 milyondan fazla insan vardır.)

Yaklaşık olarak Almancayı anadili olarak konuşan 130 milyon ve üzeri insan bulunmaktadır.

(Almancanın Avrupa’da en çok konuşulan diller arasında olduğunu hatta en çok konuşulan dil olduğunu ( belki Rusçadan sonra) söylemek mümkündür.)

Sadece Avrupa’da en çok konuşulan diller arasında Almanca bulunmaktadır.

( Alman dili, okullarda uygulanan yabancı dil öğretimi ve öğrenimi programlarında en çok yer alan ve öğrenciler tarafından en çok tercih edilen ikinci yabancı dil konumundadır.)

Söz konusu yabancı dil öğretimi ve öğreniminde Alman dili okullarda da en çok öğrenilen ikinci yabancı diller arasındadır. Türkiye’de de bu durum aynıdır. Devlet okullarında ikinci yabancı dil olarak genellikle Almanca öğretilmektedir ve 9. sınıftan başlayarak 12. sınıfa kadar devam etmektedir. Ders saati ise genellikle toplamda 2 saattir. Ancak Türkiye genelinde ikinci yabancı dil Almanca eğitimi ile ilgili belli başlı sorunlar bulunmaktadır. Özellikle Almanca dil becerisi, sosyal yaşamda Almancanın kullanımı, dil anlayışı ve dil kültürü Türkiye’de istenilen düzeyde değildir. Sorunların temelindeyse okullardaki Almanca öğretimi ve öğrenimi gelmektedir. Avrupa’ya bakıldığında da Türkiye yabancı dil edinimi konusunda orta sıralardadır ve gittikçe de düşmektedir. Söz konusu bu sorunlara karşı çözüm bulabilmek için Almanca derslerinin içeriğine detaylı bakılması gerekmektedir. Burada özellikle derste kullanılan yöntem ve tekniklerin göze çarptığı ve Almanca dil edinimini çok fazla etkilediği görülmektedir. Bu çalışmada, Finlandiya gibi dünya çapında hem eğitim-öğretim hem de yabancı dil edinimi alanlarında üst sıralarda yer alan bir ülke ile karşılaştırma yapılmıştır. İki ülke arasındaki ülke bilgisi, eğitim sistemi, yabancı dil, ikinci yabancı dil Almanca, Almanca derslerinde kullanılan materyaller ve derste kullanılan yöntem ve teknikler karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sayesinde iki ülke arasındaki temel farklılıklar ve Türkiye’de geliştirilmeye açık yönler tespit edilerek özellikle Almanca edinimi ile ilgili Finlandiya örnek alınarak Türkiye’nin sorunlarına çözüm üretilmiştir. Ayrıca bu çalışmanın deneysel bölümü bulunmaktadır.

 

Burada (Bu çalışmada) Finlandiya’daki Almanca derslerinde uygulanan yöntem ve teknikler Türkiye’de bir Anadolu lisesindeki uygulama sınıfında  bulunan Türk öğrenciler üzerinde uygulanarak (uygulandı.). (Bu sayede öğrencilerin) öğrencilerin bu sayede yabancı dil edinimi konusunda genel anlamda nasıl bir gelişim sağladıklarını (tespit etmek amacıyla) Tek Gruplu Ön Test Son Test Tasarımı (uygulandı). uygulamasıyla başarı testi  ve Türkiye’deki (Türkiyede yapılan) Almanca derslerine göre Finlandiya’daki Almanca derslerinin içeriği ile işleyiş tarzının ne kadar verimli olduğunu tespit etmek amacıyla da (başarı testi ve anket) anket kullanılarak (kullanıldı ve bunun için) Betimsel Tarama Modeli yöntemine başvurulmuştur. Elde edilen anket ve başarı testindeki verilerden uygulama sınıfında yapılan tüm çalışmaların genel anlamda başarıya ulaştığı tespit edilmiş ve bu sayede Türkiye’nin Almanca eğitimi konusunda hala var olan sorunlarına karşı ışık tutmuş ve olumlu yönde bir iz bırakmıştır.

 

Anahtar Kelimeler: İkinci yabancı dil, Almanca, yöntem ve teknikler, karşılaştırma, Türkiye, Finlandiya.