Webquest destekli işbirlikli öğrenme yaklaşımının öğrenme ürünlerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Buket Ballıel

Danışman: MUSTAFA SARIKAYA

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu araştırmanın amacı; 7. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde yer alan Kuvvet ve Hareket ünitesinin webquest destekli işbirliğine dayalı öğrenme yöntemi ile yenilenen ilköğretim programa göre öğretim yapılan öğrencilerin başarısına, fen bilgisine karşı tutumlarına, webquest tekniğine yönelik algılarına, hatırda tutmalarına ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisini incelemektir. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deneysel uygulaması 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Muğla ili Türdü 100.Yıl Ortaokulunda 7. sınıf D-E şubelerinde öğrenim gören 68 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında deney ve kontrol grubu olmak üzere iki grup kurulmuştur. Webquest destekli işbirlikli eğitim alan grup deney, diğer grup ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda 31, kontrol grubunda 37 öğrenci yer almıştır. Araştırmanın verileri Kuvvet ve Hareket ünitesi Başarı Testi, Fen Bilgisine Yönelik Tutum Ölçeği, Webquest Kullanımına İlişkin Algı Ölçeği, Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) paket programı ile gerekli istatistiki teknikler belirlenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonucu elde edilen bulgular doğrultusunda, webquestdestekliişbirlikli öğrenme yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencilerinin Fen Bilgisi dersi başarı, bilgi, kavrama ve uygulama testi sontest puan ortalamaları arasında webquest destekli işbirlikli öğrenme yöntemi lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür. Öğrencilerin kalıcılık testi puanlarıincelendiğinde de webquest destekli işbirlikli öğrenme gören deney grubunun lehine sonuçlar ortaya çıkmaktadır. Sonuç olarak, webquest destekli işbirlikli öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine ilişkin başarı, bilgi, kavrama, uygulama, kalıcılık düzeylerini ve fen bilgisi dersine yönelik tutumlarını yükseltmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.