Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEYİT MERİÇ SEZGİN
Danışman: Ebru Arıkan Öztürk
Özet:Günümüzde kentsel alanlardaki nüfus artmaktadır. Bu nüfus artışı ile birlikte hareketlilik artmakta ve dinamik bir yaşam biçimi karşımıza çıkmaktadır. Artan bu hareketlilik, trafik sıkışıklığı, gecikme ve beklemeler, trafik kazaları, çevresel kirlilik gibi problemleri beraberinde getirmektedir. Teknolojik gelişmeler hayatın her alanında olduğu gibi ulaşımda da hızlı bir ilerleme içerisindedir. Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS); yolculuk sürelerinin azaltılması, trafik güvenliğinin artırılması, mevcut yol kapasitelerinin etkin ve verimli kullanılması, enerji verimliliğinin sağlanması ve çevreye verilen zararın azaltılması gibi amaçlar doğrultusunda geliştirilen kullanıcı-araç-altyapı-merkez arasında çok yönlü veri alışverişi ile izleme, ölçme, analiz ve kontrol mekanizmaları içeren sistemlerdir. Bu çalışmada, akıllı ulaşım sistemlerinin bir alt bileşeni olan ve Türkiye’de 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’nun Ek 16’ncı maddesi kapsamında kurulan Elektronik Denetleme Sistemleri’nin (EDS) imalat sürecinden son kullanıcı seviyesine kadarki prosedürleri incelenmekte, EDS’lerin hız ihlallerine yönelik etkisi ortaya konulmakta ve İstanbul ili Küçükçekmece ilçesi EDS verileri analiz edilmektedir. Çalışmada sabit veri aktarım noktalarından elde edilen verilerle tespit edilen hız aşım oranlarının araç türlerine göre dağılımı incelenerek, araç kullanım amacına ve haftanın günlerine göre etkisi incelenmiştir.