Ortaöğretim 9.sınıflarda dil öğretiminde drama yönteminin etkililiği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: ALİ KODAZ

Danışman: GIYASETTİN AYTAŞ

Özet:

Bu arastırmada ortaögretim 9.sınıfların Dil ve Anlatım dersinde dil bilgisi konularının ögretiminde, drama yöntemi kullanılarak etkinlikler yapılmıs ve kullanılan yöntemin ögrencilerin konuları ögrenme düzeyini arttırıp arttırmadıgını incelemek amaçlanmıstır. Bu amacı gerçeklestirmek için; Kırsehir il merkezinde 2006-2007 ögretim yılında dört ortaögretim kurumunda okuyan 100'ü deney 100'ü kontrol grubu olmak üzere toplam 200 ögrenci, arastırmanın örneklemini olusturmustur. Arastırmanın modeli ise, Son-Test Kontrol Gruplu Deneme modelidir. Arastırmada, Cümle(Tümce) Bilgisi ünitesinden seçilmis Cümlenin Ögeleri konusu için drama etkinlikleri hazırlanmıstır. 08/01/2007-12/01/2007 tarihleri arasında konu, deney grubuna drama etkinlikleriyle, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemlerle islenmistir. Konuların ögretimi bittikten sonra konularla ilgili kazanımları ölçmeyi amaçlayan 25 soruluk basarı testi her iki gruba da son test olarak uygulanmıstır. Basarı testinden elde edilen veriler bagımsız t-testiyle analiz edilmistir. Arastırmanın bulgularına göre; cümlenin ögeleri konusunda ögrencilerin ögrenme düzeyleri arasında drama yöntemiyle ders isleyen deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmustur. Bundan hareketle; 9.sınıfların Dil ve Anlatım dersinde dil bilgisi konularının ögretiminde drama yönteminin ögrencilerin ögrenme düzeylerini olumlu yönde etkileyecegi sonucuna varılmıstır.