Avrupa dilleri öğretimi ortak çerçeve metnine göre yabancılara Türkçe öğretiminde A1-A2-B1-B2 seviyesinde okuma etkinlikleri ve örnekleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: MURAT SARIBAŞ

Danışman: İHSAN KALENDEROĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni'ni temel alarak, yabancılara Türkçe öğretimi alanında var olan bazı eksiklikler doğrultusunda, etkinlikler aracılığıyla materyal oluşturmaktır. Çalışmada Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni incelenerek A1, A2, B1, B2 seviyelerinde okuma/anlama alanına yönelik kazanımlar çıkarılmış ve bu kazanımlara yönelik etkinlikler hazırlanmıştır. Hazırlanan etkinliklerin her biri, her seviyede kendi içerisinde sıralanmıştır. Etkinliklerin yanı sıra her kazanım için bir hedef kelime/kalıp ifade listesi oluşturulmuştur. Araştırmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Tarama yönteminde var olan veri kaynakları incelenerek veri toplanır. Kazanımlar çıkarılırken başlıca kaynak Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni olmuştur. Bu metotla elde edilen veriler, kazanımlar başlığında bir araya getirilmiştir. Etkinlikler oluşturulurken metinlerin özgün olmasına dikkat edilmiştir. Bazı metinlerde adaptasyon ve çeviri yoluna gidilmiştir. Seviye göz önünde bulundurularak oluşturulan etkinlikler, Anlama alanına yöneliktir. Uygulama çalışmasının evreni, Sivas ili içerisinde Türkçe öğrenen yabancılardır. Örneklem olarak Amerikan Kültür Dil Derneği Sivas Şubesi'nde Türkçe öğrenen Afgan ve İran asıllı yabancılar seçilmiştir. Örneklem A1, A2, B1 ve B2 ile sınırlı tutulmuştur. Her bir seviye için 15'er kişi seçilmiştir. Yabancılara Türkçe öğretimi alanında birçok eksiklik görülmektedir. Bu eksiklikler, ağırlık olarak öncelikle ortak bir programın olmaması ve yeterli dil öğretim materyalinin bulunmamasıdır. Bu açığın kapatılması için sistemli bir çalışma yapılmalı ve uygulamaya konulmalıdır.