Ortaöğretimde fen ve matematik kazanımlarının STEM eğitim sürecine etkisi: Anadolu lisesi ve M.T.A.L örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MURAT TUNCAR

Danışman: HİKMET KATIRCIOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın amacı örneklem olarak seçilen Çubuk Anadolu Lisesi öğrencileri ile Çelebi Mesleki Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin Fen ve Matematik kazanımlarını karşılaştırmak ve bu kazanımların STEM eğitim sürecine etkisini belirlemektir. Bu araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında Ankara İli, Çubuk Anadolu lisesi ve Kırıkkale ili, Çelebi Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde 11. Sınıfta öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak fen ve matematik kazanımlarını ölçmek için Milli Eğitim Bakanlığı’nın hazırladığı kazanım testleri uygulanmış örneklemdeki 30 birey bu test sonuçlarına göre belirlenmiştir. STEM eğitimi sürecini ölçmek için Bahçeşehir Üniversitesi’nin hazırladığı araştırma ve takım çalışması dereceli puanlama anahtarı (Rubrik) kullanılmıştır. Ayrıca araştırmada öğrencilere vii Bahçeşehir Üniversitesi’nin hazırladığı bilgi edinme, fikir ve ürün geliştirme defterleri dağıtılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması yapılmıştır. Araştırma kapsamında nicel verilerin analizinde SPSS 21,0 paket programı ve TAP programı kullanılmıştır. Daha sonra okul türüne göre karşılaştırmak için Mann Whitney Utestinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre fen ve matematik kazanımları açısından yapılan kazanım testinde Anadolu Lisesinde okuyan öğrenciler 15 soruda 10,73, Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde okuyan öğrenciler ise 4,80 ortalama net yaptığı tespit edilmiştir. Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören öğrencilerin Araştırma dereceli puanlama anahtarı (Rubrik) toplamına ilişkin sıra ortalaması (22,07), Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören öğrencilerin sıra ortalaması ise (8,93) olarak bulunmuştur. Ayrıca Takım Çalışması dereceli puanlama anahtarı (Rubrik) toplam puan ortalamalarına bakıldığında, Anadolu Lisesi öğrencilerinin ortalaması (15,07), Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin ortalamasından ( 9,20) daha yüksektir. Buna göre, Takım Çalışması ve Araştırma dereceli puanlama anahtarı (Rubrik) toplam puanları okul türüne göre anlamlı bir şekilde değişmektedir