Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZLEM İNCİ PARLAK
Danışman: Sevgi Atlıhan
Özet:
Birçok insan için matematiği öğrenmek ve anlamlandırmak oldukça güçtür. Geometrinin matematik müfredatına dahil edilmesi matematiğin bir bütün olarak ele alınmasıyla ilgilidir. Geometri, uzamsal farkındalığı artırma, akıl yürütme becerilerini geliştirme ve harekete geçirme, zorlama ve bilgilendirme amaçlarıyla müfredata dahil edilmiştir (French, 2004). Öğrencilerin, içinde bulundukları zihinsel dönem dikkate alındığında akıl yürütme becerilerinin geliştirilmesi yönünde, alanda çalışan öğretmenler öğrencilere hataları en aza indirgeyerek yol göstermelidir. Yapılan hataların temelinde yatan neden de öğrencinin sahip olduğu kavram yanılgısıdır. Öğrencilerin öğrenme ortamına zihinlerinin boş gelmediği düşünülürse var olan bilgilerin değiştirilmesi veya bu bilgilere yenilerinin doğru
bir şekilde eklenmesi kolay olmayabilir. Bu yüzden bir konunun en önemli noktası temel kavramlarıdır. Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin, geometrinin temelini oluşturan kavramlarda var olan, benzer ve farklı kavram yanılgılarının neler olduğunun incelenmesinin, matematik öğretmenlerinin bu konuda bir önlem almalarına yardımcı olacağı düşünülmüştür. Hatalara sebebiyet veren kavram yanılgılarının önüne geçilerek başarısızlık da yüksek oranda engellenmiş olacaktır. Çalışma, 2018-2019 Eğitim-Öğretim Yılı 2. döneminde 9. sınıf, bir önceki eğitim öğretim yılı ortaöğretim hazırlık sınıfı okuyan, öğrencilere uygulanan test ile yürütülmüş ve bu testin sonuçları irdelenmiştir. Yapılan test açık uçlu 10 sorudan oluşmaktadır. Çalışmaya 32 kız ve 18 erkek olmak üzere 50 öğrenci katılmıştır. Öğrencilerin sorulara verdikleri yanıtlar doğru, yanlış veya boş olarak değerlendirilmiştir. Verdikleri yanıtlara sundukları gerekçelere istinaden çıkarımda bulunulmuştur. Öğrencilerin verdikleri yanıtlar doğrultusunda bazı kavramları (açıortay ile kenarortay gibi) birbirine karıştırdıkları, birini diğerinin yerine kullandığı belirlenmiştir. Yanlış düşünen öğrencilerin yanında işlem yapmakta da güçlük çeken öğrencilerin olduğu da görülmüştür. Öğrencilerin kavramları bildikleri; fakat tam öğrenemedikleri, yani kavramın ismini bilip tam olarak ne olduğunu belirtemedikleri ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelimeler : Kavram, Kavram Yanılgısı, Üçgen.