Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OKAN DORUK
Danışman: Rabia Sarıkaya
Özet:
Bu çalışmanın amacı; bilim tarihi temelli fen öğretiminin sınıf öğretmeni adaylarının fen
öğretimine yönelik tutumlarına ve bilimin doğası inanışlarına etkisini incelemektir. Nicel
araştırma yöntemine uygun olarak planlanan bu çalışmada yarı deneysel modellerden
eşitlenmemiş kontrol gruplu ön test – son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubu uygun örnekleme yöntemine göre belirlenmiş olup 2017-2018 akademik yılı bahar
yarıyılında İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana
Bilim Dalı 3. sınıfta okuyan 57 (29’u deney, 28’i kontrol grubu) sınıf öğretmeni adayından
oluşmaktadır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak Thompson ve Shringley (1986)
tarafından geliştirilen ve Tekkaya, Özkan ve Çakıroğlu (2002) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği” ile Aikenhead, Ryan ve Fleming
(1989) tarafından geliştirilen ve Doğan Bora (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan
“Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşler Anketi” kullanılmıştır. Bu araştırmada uygulamalar
12 hafta sürmüş ve deney grubunda bilim tarihi temelli fen öğretimiyle ders işlenirken
kontrol grubunda geleneksel yöntem kullanılmıştır. İşlem öncesi ve sonrasında veri
toplama araçları deney ve kontrol grubuna ön ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin
analizinde deney ve kontrol gruplarının Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği’nden
vii
aldıkları puanlar normal dağılım göstermediğinden parametrik olmayan istatistiklerden
Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Öğretmen
adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin farklılık gösterip göstermediğinin
tespitinde kullanılan Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketinin analizinde ise ki-kare
(chi square) testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; bilim tarihi temelli fen öğretiminin sınıf
öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik tutumlarını ve bilimin doğası inanışlarını
olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Bilim tarihi temelli fen öğretimi, sınıf öğretmeni adayları, fen
öğretimine yönelik tutumlar, bilimin doğası inanışları