Bilim tarihi temelli fen öğretiminin sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik tutumlarına ve bilimin doğası inanışlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: OKAN DORUK

Danışman: Rabia Sarıkaya

Özet:

Bu çalışmanın amacı; bilim tarihi temelli fen öğretiminin sınıf öğretmeni adaylarının fen

öğretimine yönelik tutumlarına ve bilimin doğası inanışlarına etkisini incelemektir. Nicel

araştırma yöntemine uygun olarak planlanan bu çalışmada yarı deneysel modellerden

eşitlenmemiş kontrol gruplu ön test – son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma

grubu uygun örnekleme yöntemine göre belirlenmiş olup 2017-2018 akademik yılı bahar

yarıyılında İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Ana

Bilim Dalı 3. sınıfta okuyan 57 (29’u deney, 28’i kontrol grubu) sınıf öğretmeni adayından

oluşmaktadır. Bu çalışmada veri toplama aracı olarak Thompson ve Shringley (1986)

tarafından geliştirilen ve Tekkaya, Özkan ve Çakıroğlu (2002) tarafından Türkçeye

uyarlanan “Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği” ile Aikenhead, Ryan ve Fleming

(1989) tarafından geliştirilen ve Doğan Bora (2005) tarafından Türkçeye uyarlanan

“Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşler Anketi” kullanılmıştır. Bu araştırmada uygulamalar

12 hafta sürmüş ve deney grubunda bilim tarihi temelli fen öğretimiyle ders işlenirken

kontrol grubunda geleneksel yöntem kullanılmıştır. İşlem öncesi ve sonrasında veri

toplama araçları deney ve kontrol grubuna ön ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin

analizinde deney ve kontrol gruplarının Fen Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği’nden

vii

aldıkları puanlar normal dağılım göstermediğinden parametrik olmayan istatistiklerden

Mann Whitney U testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Öğretmen

adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin farklılık gösterip göstermediğinin

tespitinde kullanılan Bilimin Doğası Hakkında Görüşler Anketinin analizinde ise ki-kare

(chi square) testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; bilim tarihi temelli fen öğretiminin sınıf

öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik tutumlarını ve bilimin doğası inanışlarını

olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir.

Anahtar Kelimeler : Bilim tarihi temelli fen öğretimi, sınıf öğretmeni adayları, fen

öğretimine yönelik tutumlar, bilimin doğası inanışları