48-72 aylık çocuklar için "Sanattan eğitime programı"nın çocukların temel sanat becerilerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: ZEYNEP SEDA ÇAVUŞ

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Araştırmanın amacı, 48-72 Aylık Çocuklar İçin "Sanattan Eğitime Programı"nın çocukların temel sanat becerilerine etkisini incelemektedir. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Düzce il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı anaokuluna ve anasınıflarına devam eden 61-66 aylık çocuklar oluşturmuştur.Araştırmanın çalışma grubunu, anaokuluna devam eden 48-72 aylık çocuklar arasından tesadüfî olarak seçilen 40 çocuk oluşturmuştur. Çalışma grubunu oluşturan çocukların 20'si deney grubu, 20'si kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada hem nitel hem de nicel verilerin toplanarak analiz edildiği karma desenli yöntem uygulanmıştır. Çocuklar ve ailelerine ilişkin kişisel bilgileri toplamak amacıyla "Kişisel Bilgi Formu", çocukların temel sanat becerilerini ölçmek için araştırmacı tarafından geliştirilen ve geçerlik güvenirlik çalışması yapılan "48-72 Aylık Çocuklar İçin Temel Sanat Becerilerini Değerlendirme Aracı" ile 48-72 Aylık Çocuklar için "Sanattan Eğitime Programı"nın etkililiğini değerlendirmek amacıyla "Öğretmen Gözlem Formu", "Öğretmen Görüşme Formu", "Aile Görüşme Formu" ve "Aile Katılımı Değerlendirme Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın temel amacı doğrultusunda elde edilen verilerin analizinde; deney ve kontrol gruplarının "48-72 Aylık Çocuklar İçin Temel Sanat Becerilerini Değerlendirme Aracı" ön test ve son test puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı "Mann Whitney U testi" iletest edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının ön test-son test ortalama puanları arasındaki farkı test etmek ve deney grubunun ön test, son test ve izleme testi ortalama puanları arasındaki farkı test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi uygulanmıştır. "Öğretmen Gözlem Formu" için gözlemciler arası uyum Cohen'in kappa katsayısı değerleri kullanılarak gösterilmiştir. "Aile Katılımı Değerlendirme Formu" ile toplanan veriler frekans ve yüzdelik dağılımlar halinde verilmiştir. "Aile Görüşme Formu" ve "Öğretmen Görüşme Formu" ndan elde edilen veriler gruplandırılarak içerik değerlendirilmesi yapılmış ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda; 48-72 Aylık Çocuklar için "Sanattan Eğitime Programı"nın uygulanmasından hemen sonra yapılan deney ve kontrol grubu son test puan ortalamalarında deney grubunun lehine anlamlı düzeyde fark olduğu belirlenmiştir. Deney grubu çocuklarının ön-test/son-test puan ortalamaları karşılaştırıldığında son test lehine anlamlı düzeyde fark bulunurken, yine kontrol grubu çocuklarının ön-test/son test puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı düzeyde fark bulunmuştur. Ayrıca deney ve kontrol grubundaki çocuklarının ön-test/son-test puan ortalamaları karşılaştırıldığında deney grubu lehine anlamlı düzeyde fark belirlenmiştir. Deney grubu çocuklarının izleme testi ile son-test puan ortalamaları karşılaştırıldığında anlamlı düzeyde fark bulunmazken, izleme testi ile ön test puan ortalamaları karşılaştırıldığında izleme testi toplam değeri lehine anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. 48-72 Aylık Çocuklar için "Sanattan Eğitime Programı"nın öğretmenler tarafından uygulanmasına ilişkin gözlem ve görüntü analizi sonuçlarına göre iki gözlemci tarafından doldurulan formlar arasındaki uyum, iyi/çok iyi uyuşma düzeyinde bulunmuştur. Bu sonuçlar ışığında, 48-72 Aylık Çocuklar için "Sanattan Eğitime Programı"nın, 48-72 aylık çocukların temel sanat becerileri kazanımları üzerinde etkili olduğu söylenebilir.