Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Tarih Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İBRAHİM ÖZCANLI
Danışman: Hamza Keleş
Özet:
Araştırma, üniversite öğrencilerinin Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi dersine yönelik ilgi,
tutum ve farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı. Araştırmada Betimsel ve
ilişkisel araştırma modelleri uygulandı. Araştırmanın çalışma gurubunu, Gazi Üniversitesi
Eğitim Fakültesinde eğitim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden 360 üniversite
öğrencisi oluşturdu. Veri toplamak için 4 ayrı form kullanıldı; Kişisel Bilgi Formu, Derse
İlgi Ölçeği, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersi Tutum Ölçeği, Atatürk İlkeleri ve
İnkılâp Tarihi Dersi Farkındalık Ölçeği. Toplanan verilerin bilgisayar paket programında
istatistiksel analizleri yapıldı. Araştırma sonucunda; çalışmaya katılan üniversite
öğrencilerinin çoğunun kadın olduğu (%58,9) ve sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünde
eğitim aldığı (%45), düzenli ders çalışanların Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine
ilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu, genel olarak günlük 3 saat ile 4 saat ve üzeri ders
çalışanlarda Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine ilgi, olumlu tutum ve farkındalık
düzeylerinin daha yüksek olduğu, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine olumlu tutum
düzeyi sınıf öğretmenliği eğitimi alan öğrencilerde en düşük (55,5015,09), tarih
öğretmenliği eğitimi alanlarda en yüksek olduğu (68,219,36), derse ilgi düzeyinin fen
bilgisi öğretmenliği okuyanlarda en düşük olduğu (47,6715,05), erkeklerin derse ilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu görüldü. Bu sonuçlara göre; üniversite öğrencilerinin,
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin amaç, hedef ve içeriği ile ilgili farkındalıklarının
oldukça iyi olduğu, derse ilgi duymalarının ve olumlu tutum geliştirmelerinin de
ortalamanın üzerinde iyi düzeyde olduğu görüldü. Ancak kişisel özelliklerin ilgi, tutum ve
farkındalığı önemli şekilde etkilediği belirlendi.
Anahtar Kelimeler: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersi, İlgi, Tutum, Farkındalık.