Üniversite Öğrencilerinin Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine Yönelik İlgi Düzeyleri ve Tutumları ile Dersin Önemi Konusundaki Farkındalıkları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Anabilim Dalı, Tarih Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İBRAHİM ÖZCANLI

Danışman: Hamza Keleş

Özet:

Araştırma, üniversite öğrencilerinin Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi dersine yönelik ilgi,

tutum ve farkındalık düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı. Araştırmada Betimsel ve

ilişkisel araştırma modelleri uygulandı. Araştırmanın çalışma gurubunu, Gazi Üniversitesi

Eğitim Fakültesinde eğitim gören ve çalışmaya katılmayı kabul eden 360 üniversite

öğrencisi oluşturdu. Veri toplamak için 4 ayrı form kullanıldı; Kişisel Bilgi Formu, Derse

İlgi Ölçeği, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersi Tutum Ölçeği, Atatürk İlkeleri ve

İnkılâp Tarihi Dersi Farkındalık Ölçeği. Toplanan verilerin bilgisayar paket programında

istatistiksel analizleri yapıldı. Araştırma sonucunda; çalışmaya katılan üniversite

öğrencilerinin çoğunun kadın olduğu (%58,9) ve sosyal bilgiler öğretmenliği bölümünde

eğitim aldığı (%45), düzenli ders çalışanların Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine

ilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu, genel olarak günlük 3 saat ile 4 saat ve üzeri ders

çalışanlarda Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine ilgi, olumlu tutum ve farkındalık

düzeylerinin daha yüksek olduğu, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersine olumlu tutum

düzeyi sınıf öğretmenliği eğitimi alan öğrencilerde en düşük (55,5015,09), tarih

öğretmenliği eğitimi alanlarda en yüksek olduğu (68,219,36), derse ilgi düzeyinin fen

bilgisi öğretmenliği okuyanlarda en düşük olduğu (47,6715,05), erkeklerin derse ilgi düzeylerinin daha yüksek olduğu görüldü. Bu sonuçlara göre; üniversite öğrencilerinin,

Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin amaç, hedef ve içeriği ile ilgili farkındalıklarının

oldukça iyi olduğu, derse ilgi duymalarının ve olumlu tutum geliştirmelerinin de

ortalamanın üzerinde iyi düzeyde olduğu görüldü. Ancak kişisel özelliklerin ilgi, tutum ve

farkındalığı önemli şekilde etkilediği belirlendi.

Anahtar Kelimeler: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersi, İlgi, Tutum, Farkındalık.