Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Devam Eden Çocuklara Uygulanan Dijital Oyun Destekli Sosyal Beceri Eğitim Programının Sosyal Beceri Kazanımına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ADEVİYE İNCİ AKYEL

Danışman: Esra Ömeroğlu

Özet:

Bu araştırma okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocuklara uygulanan dijital oyun destekli sosyal beceri eğitim programının sosyal beceri kazanımına etkisini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında Dijital Oyun Destekli Sosyal Beceri Eğitim Programı geliştirilmiştir. Araştırma ön test-son test, kontrol gruplu yarı deneysel desende gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bir ilkokulun iki ana sınıfına devam eden deney grubunda 25, kontrol grubunda 24 olmak üzere 49 çocuk oluşturmaktadır. Deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Dijital Oyun Destekli Sosyal Beceri Eğitim Programı haftada iki gün olacak şekilde sekiz hafta süresince uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; çocukların ve ailelerin demografik özelliklerine yönelik bilgi elde etmek amacıyla “Kişisel Bilgi Formu”, çocukların sosyal becerilerini belirlemek amacıyla “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-OSBED Öğretmen Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. “Kişisel Bilgi Formu” ve “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-OSBED Öğretmen Değerlendirme Formu” eğitim programı uygulanmadan önce deney ve kontrol grubuna ön test olarak sınıf öğretmenleri tarafından doldurulmuştur. Deney grubuna sekiz haftalık eğitim programının uygulanmasının ardından deney ve kontrol gruplarına son test olarak “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-OSBED Öğretmen Değerlendirme Formu” sınıf öğretmenleri tarafından tekrar doldurulmuştur. Son test uygulanmasından üç hafta sonra verilen eğitimin kalıcılığını belirlemek için deney grubuna kalıcılık testi yapılmıştır. Çocukların ve ailelerin demografik özelliklerine ilişkin dağılımlar frekans ve yüzde değerleri olarak verilmiştir. Dijital oyun destekli sosyal beceri eğitim programına katılan çocuklara uygulanan eğitim programının etkisini belirlemek için verilerin dağılımı normal olmadığından Mann- Whitney U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda hazırlanan Dijital Oyun Destekli Sosyal Beceri Eğitim Programının çocukların sosyal becerileri kazanımlarını pozitif yönde etkilediği ve bu etkinin kalıcı olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Dijital oyun, sosyal beceriler, sosyal beceri eğitimi, okul öncesi eğitim