Müzik derslerinde akıllı tahta kullanımına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: SERKAN SARUHAN

Danışman: ERDAL TUĞCULAR

Özet:

Bu araştırma, Fatih Projesi kapsamında akıllı tahta kullanan öğretmenlerin akıllı tahta hakkındaki görüş ve beklentilerini ortaya koyarak mevcut durumu saptamak, akıllı tahtanın eğitim hayatına etkisini belirlemek ve sonuçları değerlendirip bazı öneriler getirmek suretiyle ilgili kurumlara yol gösterici bir kaynak oluşturma amacıyla yapılmıştır. Araştırma betimsel nitelikte olup tarama modelinde yapılmıştır. Öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi için "Anket Tekniği" uygulanmıştır. Uygulanan ankette beşli likert tipi ölçek kullanılmıştır. Anket formu 2 bölümden oluşmaktadır. 1.bölüm öğretmenlerin kişisel bilgilerine yönelik, 2.bölüm ise akıllı tahtaların kullanılma durumunu belirleme, akıllı tahta kullanımının öğrenci motivasyonuna etkisi, genel olarak akıllı tahtanın eğitim-öğretime etkisini belirlemek amacıyla düzenlenmiştir. Araştırmanın evreni Türkiye'de Fatih Projesi kapsamında akıllı tahta dağıtılan okulların müzik öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Türkiye geneli 218 öğretmen oluşturmaktadır. Örneklem sayısı belirlemede Krejcie ve Morgan örneklem miktarı tablosundan yararlanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) programı kullanılarak tanımlayıcı istatistikler olan frekans (f) ve yüzde (%) değerleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda; Proje kapsamındaki akıllı tahtaların öğretmenler tarafından aktif olarak kullanıldığı tespit edilmiş, öğretmen görüşlerine bakıldığında ise derslerin görsel olarak zenginleşmesinin eğitimin daha kalıcı olmasına imkan sağladığı fikrine ulaşılmıştır. MEB'in müzik öğretmenlerinin ihtiyaçlarını görerek, hizmet içi eğitim faaliyetlerini bu doğrultuda düzenlemesi ve eksik görülen altyapı ve yazılım uygulamalarının düzenlenmesine fayda sağlayabileceği hususunda önemli bir çalışmadır. Akıllı tahtanın birçok özelliği içinde barındıran kendine has özelliğiyle gerek öğrencilerin ve öğretmenlerin motivasyonunu arttırmada, gerekse öğrenmelerin kalıcılığını sağlamada başarılı olduğu sonucuna varılmıştır. İnternet altyapısının yetersizliği, yazılım eksiğinin olması ve hizmet içi eğitim programlarının yetersizliği sonucuna ulaşılmıştır. Sadece bu 3 olumsuz konu haricinde genel olarak akıllı tahtanın eğitimdeki yeri olumludur. Akıllı tahta ile derse katılımın fazla olduğu, zamandan büyük tasarruf sağladığı, öğrenci motivasyonunu üst düzeyde tutması gibi önemli hususlarda öğretmenler tarafından görüş birliği vardır