Düzenli eğitsel oyun oynayan 11-12 yaş grubu çocuklarda problem çözme becerisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: MERYEM ALTUN KEKEÇ

Danışman: MUHSİN HAZAR

Özet:

Düzenli olarak uygulanan eğitsel oyun programının, 11-12 yaş grubu çocuklarda problem çözme becerisi üzerine etkisinin incelendiği bu çalışmada: "Ön Test- Son Test"," Kontrol Gruplu Deneysel Desen" kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 11-12 yaşlarındaki çocuklar, örneklemini ise Kırşehir ilinde eğitim gören, tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen, 30 deney, 30 kontrol grubu oluşturmuştur. İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanteri (ÇPÇE) kullanılarak veriler toplanmıştır. Envanterin faktör analizi sonucunda: Problem Çözme Becerisine Güven (12 madde), Öz Denetim (7 madde) ve Kaçınma (5 madde) olmak üzere toplam üç faktör ve 24 maddeden oluştuğu, Cronbach Alfa güvenirlik katsayısının 0,80 olduğu saptanmıştır. Deney grubu eğitsel oyun programı; spor salonunda, öğrencilerin beden eğitimi etkinliklerine ek olarak, 10 hafta boyunca, haftada 3 gün, günde en az 5 oyun olarak (ortalama 90 dakika) uygulanmıştır. Oyunlar, öğrencilerin yaş grupları göz önünde bulundurularak alanında uzman kişiler eşliğinde seçilmiştir. Kontrol grubu öğrencileri ise, normal beden eğitimi etkinliklerine devam etmişlerdir. Verilerin analizinde SPSS 16.00 (Statistic Packets For Social Sciences) programı kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan analiz yöntemini belirlemek için öncelikle verilerin normal dağılıma uygunluğu araştırılmıştır. Normal dağılıma uygunluğu Tek Örneklem Kolmogorov-Smirnov Testi ile belirlenmiştir. Tüm gruplar için %5 anlamlılık düzeyinde verilerin dağılımın normal dağılıma uygunluk göstermediği belirlenmiştir. Bu sebeple verilerin analizinde parametrik olmayan analiz yöntemlerinden Mann whitney- U Testi ve Wilcoxon İşaretli Sıra Sayıları Testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara bakıldığında: Kontrol grubu ön test ve son test sonuçları arasındaki farkı test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıra Sayıları Testi kullanılmıştır. Problem Çözme Becerisine Güven alt boyutunda (44,666+9,049 ? 45,666+7,684) p = 0,342 > 0,05, Özdenetim alt boyutunda (25,466+4,932 ? 25,633+5,088) p = 0,970 > 0,05 ve Kaçınma alt boyutunda (20,000+3,571 ? 19,966+3,232) p = 0,116 > 0,05 istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Deney grubu ön test ve son test sonuçları arasındaki farkı test etmek için Wilcoxon İşaretli Sıra Sayıları Testi kullanılmıştır. Problem Çözme Becerisine Güven alt boyutunda (47,900+7,354 ? 50,666+6,909 ) p = 0,042 < 0,05 ve Özdenetim alt boyutunda (25,366+5,429 ? 28,933+5,165) p = 0,00* < 0,05 istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak Kaçınma alt boyutunda (19,666+4,365 ? 21,100+4,229) p = 0,121 > 0,05 istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Kontrol ve deney grubu ön test sonuçları arasındaki farkı test etmek için Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Problem Çözme Becerisine Güven alt boyutunda (44,666+9,049 ? 47,900+7,354) p = 0,153 > 0,05, Özdenetim alt boyutunda (25,466+4,932 ? 25,366+5,426) p = 0,894 > 0,05 ve Kaçınma alt boyutunda (21,000+3,571 ? 19,666+4,365) p = 0,291 > 0,05 istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Kontrol ve deney grubu son test sonuçları arasındaki farkı test etmek için Mann Whitney-U Testi kullanılmıştır. Problem Çözme Becerisine Güven alt boyutunda (45,666+7,684 ? 50,666+6,909) p = 0,008 < 0,05 ve Özdenetim alt boyutunda (25,633+5,088 ? 28,933+5,165) p = 0,016 < 0,05 istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ancak Kaçınma alt boyutunda (19,966+3,232 ? 21,100+4,229) p = 0,132 > 0,05 istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Ayrıca yaş ve cinsiyete göre tüm gruplarda istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sonuç olarak; deney grubu öğrencilerine 10 hafta boyunca uygulanan oyun programı sonucunda, kontrol grubu öğrencilerine göre, problem çözme becerilerinde anlamlı bir farklılığın olduğu tespit edilmiştir. Sonuçların değerlendirilmesinde eğitsel oyunların problem çözme becerisi üzerine etkilerinin yaş ve cinsiyete göre değişiklik göstermediği sonucu bulunmuştur. Buradan eğitsel oyunların cinsiyet ve yaş faktörü gözetmeksizin problem çözme becerisini geliştirdiği söylenebilir.