GENİŞ ETKİLİ GÜNCEL OLAYLARIN ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLİMİN DOĞASI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selçuk ARIK

Danışman: MEHMET FATİH TAŞAR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Geniş Etkili Güncel Olayların öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerine etkisini incelemektir. Bu araştırmada, tek grup ön-test, son-test deneysel deseni ile karma yöntem kullanılmıştır. Karma yöntem araştırması, aynı çalışmada hem nicel hem de nitel araştırma tekniklerinin kullanıldığı araştırma yöntemidir. Bu yönteme göre, bu araştırmada nitel ve nicel veriler ayrı ayrı toplanmış, analiz edilmiş ve sonuç olarak bir araya getirilmiştir. Araştırma, 2009 - 2010 eğitim öğretim yılı güz ve bahar döneminde 3. Sınıf Fen ve Teknoloji dersi öğretmen adayları (N=25) ve Sınıf öğretmen adayları (N=25) ile yürütülmüştür. İlk olarak öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşleri Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşler (BDHG) anketi ile fene karşı tutumları ise Fen Bilgisi Öğretimi Tutum Ölçeği II (FBÖTÖ-II) ile ortaya çıkarılmıştır. Daha sonra her iki dönemde de araştırmacı tarafından hazırlanan geniş etkili güncel olaylarla üç hafta süren bir uygulama yapılmıştır. Uygulama sonrasında öğretmen adaylarının görüşleri BDHG anketi ve FBÖTÖ-II ile tekrar analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının görüşlerini doğrulamak ve detaylı olarak anlamak için uygulama sonrasında yarıyapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Analizler sonucunda, Geniş Etkili Güncel Olaylarla yapılan uygulamaların, öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşlerini ve fen öğretimine karşı tutumlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.