Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Mehmet Timuçin Bakırcı
Danışman: İsmet Doğan
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışmada, Gaziantep yöresi Abdallarında müzik öğrenme sürecinin ve bu sürecin öğrenme kuramları ile olan ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada geleneksel müzik öğrenme sürecine katılan örneklemin cinsiyet, yaş, eğitim durumu, öğretim mekânı, öğrenci ve öğretici amaçları, kullanılan yöntemler, kullanılan materyaller, sürecin aşamaları, öğrenen ve öğreten arasındaki hiyerarşi gibi bu süreçte dikkat edilen unsurların öğrenme kuramlarıyla ilişkisinin tespiti amaçlanmıştır. Bu çalışma Gaziantep yöresi Abdalları arasında, amaçlı kasti örnekleme yöntemi ve kartopu zincirleme örnekleme yöntemiyle ulaşılan 9 öğrenen ve 21 öğretici ile sürdürülmüştür. Veri toplama aşamasında örnekleme dâhil olan öğrenen ve öğreticilerle görüşmeler yapılmış ve örneklemin müzik öğrenme süreci gözlemlenmiştir. Ulaşılan veriler, betimsel analiz ve nitel içerik analizi yöntemleriyle analiz edilmiş ve müzik öğrenme sürecinin aşamaları betimlenmiştir. Çalışma sonucunda Gaziantep yöresi Abdallarında sürdürülen müzik öğrenme sürecinde, öğrenim amacının meslek kazanmak olduğu, çalışma mekânları olarak evlerin tercih edilip uygulamaların ise düğün törenlerinde yapıldığı saptanmıştır. Öğrenim sırasında iletişimin sözlü ifade ve beden dili ile sağlandığı gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler
: Abdal, Gaziantep, Müzik Öğrenimi, Öğrenme Kuramları, Usta- Çırak