Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Öğrenci: İLHAN ÇALIŞKAN
Danışman: SEMRA GÜVEN
Özet:Bu araştırmanın amacı, sözleşmeli subay adaylarına ve astsubaylıktan subaylığa geçen muvazzaf personele Kara Harp Okulunda uygulanan Subaylık Anlayışı Kazandırma Eğitimi programının hedef, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme süreci çerçevesinde kursiyer ve öğretim elemanlarının görüşlerine göre değerlendirilmesi ve programın geliştirilmesine yönelik önerilerin belirlenmesidir. Belirtilen ana amaç doğrultusunda; kursiyerlerin programa yönelik görüşlerinin öğrenim durumu, askeri meslek sınıfı ve mevcut statülerine göre, öğretim elemanlarının görüşlerinin ise öğrenim durumu, askeri meslek sınıfı ve öğretmenlik deneyimine göre farklılık gösterip göstermediği sorularına yanıt aranmaya çalışılmıştır. Araştırma, 2008 yılı yaz döneminde Kara Harp Okulunda uygulanan Subaylık Anlayışı Kazandırma Eğitimine katılan 365 kursiyer ve bu programda görev yapan 41 öğretim elemanı ile yürütülmüştür. Araştırmada tarama modeli uygulanmıştır. Araştırmaya katılanlara programın öğelerine yönelik görüşlerini almak için, benzer içeriklere sahip iki ayrı ölçek uygulanmış, programın geliştirilmesine ilişkin önerileri belirlemek amacıyla da 5 adet açık uçlu soruya yer verilmiştir. Kursiyer ve öğretim elemanlarının programın öğelerine ilişkin görüşlerini yorumlamak için frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve ortancadan faydalanılmıştır Araştırmaya katılanların görüşleri arasındaki farklılıkların çözümlenmesinde bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Programın öğelerinin geliştirilmesine yönelik, açık uçlu sorularla elde edilen bilgiler ise sınıflandırılarak yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular; kursiyer ve öğretim elemanlarının programın hedeflerini, içeriğini, öğrenme-öğretme ve değerlendirme süreçlerini genel olarak uygun bulduklarını ancak kursun süresinin hedefleri gerçekleştirmek ve içeriği kapsamlı bir şekilde verebilmek için yeterli olmadığını göstermektedir. Araştırmaya katılanların programın öğelerine yönelik görüşlerinin öğrenim durumu, askeri meslek sınıfı, mevcut statü ve öğretmenlik deneyimlerine göre farklılık göstermediği ancak öğretim elemanlarının kursiyerlere göre programın öğelerine ve geneline daha olumlu baktığı saptanmıştır.