Halk oyunları öğretiminde hareket notasyonu (Laban) ve geleneksel metodun öğrenme başarısı açısından karşılaştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: DİLEK CANTEKİN ELYAĞUTU

Danışman: MUHSİN HAZAR

Özet:

Bu araştırmada Halk Oyunları öğretiminde Hareket Notasyonu (Laban) ve Geleneksel Metodun öğrenme başarısı açısından karşılaştırılması hedeflenmiştir. Araştırmanın hedefleri doğrultusunda 14 haftalık bir çalışma takvimi hazırlanmıştır. Bu çalışma takviminde, önce Laban Hareket Notasyonuna ait semboller öğretilmiş, sonra da bu semboller Türk Halk Oyunlarında yer alan motiflerle örneklenmiştir. Bu sayede hem notasyon sisteminin kolay kavratılması hem de halk oyunlarının kolay öğrenilmesi bakımlarından iki taraflı bir fayda sağlanmaya çalışılmıştır. Araştırmada gerçek deneme modellerinden "sontest kontrol gruplu model" kullanılmıştır. Bu modelde grupların yansız atama ile oluşturulmasına dikkate edilmiş ve bu durum yeterli olarak kabul edildiği için ön test uygulamasına ihtiyaç duyulmamıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü'nde 2013-2014 eğitim-öğretim yılında okuyan 2. ve 3. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubu n=14, kontrol Grubu n=14 dür. Verilerin analizinde hangi istatistik tekniğinin uygulanmasının tespiti için normallik testi yapılmıştır. Araştırmada veri sayısı 28 olduğu için "Shapiro-Wilk" normallik testi yapılmıştır. Yapılan analizde "Shapiro-Wilk" testinin "Sig." Değeri; 0.09>0.05'den büyük olduğu için verilerin normal dağılımda olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla araştırmada parametrik analizler kullanılmıştır. Alt problemlerin çözümlenmesinde betimsel istatistiklerden aritmetik ortalama ve standart sapmadan, puan ortalamalarının gruplar arası karşılaştırılmasında 0.05 anlamlılık düzeyinde ilişkisiz örneklem (bağımsız gruplar) ve grup içi karşılaştırmalar da ilişkili örneklem (bağımlı gruplar) t-testi uygulanmıştır. Araştırmada deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin öğrenme başarıları hem bireysel hem de grup ortalamaları temel alınarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda deney grubunun yani Laban yönteminin uygulandığı grubun gerek grup ortalaması gerekse bireysel öğrenme başarısının daha yüksek olduğu kanıtlanmıştır.