Bilim ve sanat merkezlerine giden ve gitmeyen 10-14 yaş grubu çocuklarda sosyal dışlanma ve saldırganlık davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: EMİNE ŞEYMA ŞAHİN

Danışman: FATMA ABİDE GÜNGÖR AYTAR

Özet:

Çalışmanın amacı; Bilim ve Sanat Merkezlerine giden ve gitmeyen 10-14 yaş grubu çocuklarda, sosyal dışlanma ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırma Konya İliznde bulunan (Meram ve Selçuklu ilçeleri) iki Bilim ve Sanat Merkezi ile bu Bilim ve Sanat Merkezlerinin bulunduğu ilçelerde yer alan iki ortaokulda yapılmıştır. Araştırma; Bilim ve Sanat Merkezlerine giden 210 ve ortaokula giden 581, toplam 801 (417 kız, 384 erkek) öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere veri toplama aracı olarak Ergenler İçin Sosyal Dışlanma Ölçeğiz, Saldırganlık Ölçeğiz ve Kişisel Bilgi Formuz uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS 23 programı ile bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Elde edilen bulgulara göre Bilim ve Sanat Merkezlerine giden ve gitmeyen öğrencilerin, saldırganlık puanları arasında anlamlı bir fark olduğu ve Bilim ve Sanat Merkezlerine giden ve gitmeyen öğrencilerin dışlanma alt boyut puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Değişkenler açısından incelendiğinde Bilim ve Sanat Merkezlerine giden ve gitmeyen öğrencilerin, saldırganlık puanlarının yaş değişkeniyle arasında anlamlı farklılık olduğu, sosyal dışlanma ve alt boyutları dışlanma ve önemsenmeme puanlarının cinsiyet değişkeniyle aralarında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Bilim ve Sanat Merkezlerine giden ve gitmeyen öğrencilerin, sosyal dışlanma ve saldırganlık düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde aralarında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır.