Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: MARYAM HAMED
Danışman: MELİHA YILMAZ
Özet:Çalışmamızda, görsel sanatlar eğitiminde "kopya yöntemi" ile "bellek eğitimi" yönteminin öğrenci çalışmaları üzerindeki etkisine yönelik karşılaştırma yapılmıştır. Bellek eğitimi yöntemi, bireyin tecrübelerini ve öğrendiklerini zihinde tam olarak tutabilme becerisini artırdığı, kopya yöntemi okullarda ve görsel sanatlar eğitiminde çok kullanılan bir yöntem olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın modeli, nicel araştırma tekniklerinden deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmada, görsel sanatlar eğitimi alanında bellek eğitimi yöntemi ile doğrudan kopya yönetiminin öğrenci çalışmaları araştırmacı tarafından yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi Ankara İli Çankaya Güzel Sanatlar Lisesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın evreni ise, İç Anadolu bölgesi Güzel Sanatlar Liseleri oluşturmaktadır. Veri toplama tekniği olarak resim inceleme tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizinde uzmanların kriterlere göre öğrenci çalışmalarına verdikleri cevaplar üç uzmanın tutarlı puanlarının ortalaması alınarak oluşturulmuştur. Çalışmanın sonucunda Renklerin tasarım ilkelerine uygunluğu kriteri açısından deney grubunun başarı durumu kontrol grubu başarı durumundan yüksek olduğu belirlendiğinden dolayı renklerin tasarım ilkelerine uygunluğu konusunda kopya yöntemi ile bellek eğitimi yöntemi arasında anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Bellek eğitiminin öğrenci çalışmaları üzerinde olumlu yönde etkisinin olduğu belirlenmiştir. Tekniğin kullanımı kriteri açısından deney grubunun başarı durumu kontrol grubu başarı durumundan yüksek olduğu belirlendiğinden dolayı tekniğin kullanımı konusunda kopya yöntemi ile bellek eğitimi yöntemi arasında fark olduğu saptanmıştır. Tasarım ve kompozisyon kriteri açısından deney grubunun başarı durumu kontrol grubu başarı durumundan yüksek olduğu belirlendiğinden dolayı tasarım ve kompozisyon konusunda kopya yöntemi ile bellek eğitimi yöntemi arasında fark olduğu saptanmıştır. Çalışmanın tamamlanması kriteri açısından deney grubunun başarı durumu kontrol grubu başarı durumundan yüksek olduğu belirlendiğinden dolayı çalışmanın tamamlanması konusunda kopya yöntemi ile bellek eğitimi yöntemi arasında fark olduğu saptanmıştır. Eseri anlamlandırma ve duyarlılık kriteri açısından deney grubunun başarı durumu kontrol grubu başarı durumundan yüksek olduğu belirlendiğinden dolayı eseri anlamlandırma ve duyarlılık konusunda kopya yöntemi ile bellek eğitimi yöntemi arasında fark olduğu saptanmıştır. Yorumlama becerisi kriteri açısından deney grubunun başarı durumu kontrol grubu başarı durumundan yüksek olduğu belirlendiğinden dolayı yorumlama becerisi konusunda kopya yöntemi ile bellek eğitimi yöntemi arasında fark olduğu saptanmıştır.