Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: DUYGU ÇALIŞ
Danışman: Halil İbrahim Yıldırım
Özet:
Bu araştırmanın amacı tahmin gözlem açıklama (TGA) destekli proje tabanlı çevre
eğitiminin öğretmen merkezli öğretim yöntemine kıyasla 8. sınıf öğrencilerinin çevreye
yönelik tutum, davranış ve başarı düzeylerinde anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını
saptamaktır. Araştırmada yarı deneysel yöntem ön test son test kontrol gruplu deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama basamağı aynı fen bilimleri öğretmeni tarafından
gerçekleştirilmiştir. Çevre eğitiminde deney grubunda TGA destekli proje tabanlı öğretim
yöntemi, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli öğretim yöntemleri kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi Mardin ili Midyat ilçe merkezinde bulunan bir devlet ortaokulunda
öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunda 34 kişi
deney grubu ve 28 kişi kontrol grubu olmak üzere toplam 62 öğrenci bulunmaktadır.
Araştırmada deney ve kontrol grubu öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarı
düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla “Çevreye Yönelik Davranış Ölçeği”, “Çevresel
Tutum Ölçeği” ve “Çevre Başarı Testi” ön test ve son test olarak uygulanmıştır.
vii
Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 22 programında analiz edilmiştir. Araştırmadan elde
edilen verilerin analizinde “Bağımlı Gruplar için t-Testi” ve “Bağımsız Gruplar için t-Testi”
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda TGA destekli proje tabanlı çevre eğitiminin 8. sınıf
öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarıları üzerinde (p<,05) anlamlı bir
gelişim sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna ilaveten TGA destekli proje tabanlı çevre
eğitiminin öğretmen merkezli öğretim yöntemine göre ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin
çevreye yönelik tutum, davranış ve başarı düzeylerinin gelişiminde anlamlı seviyede daha
etkili olduğu görülmüştür. TGA destekli proje tabanlı çevre eğitiminin tutum, davranış ve
başarı üzerindeki olumlu etkisi göz önüne alındığında, öğretim sürecinde proje tabanlı
öğretime de yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Anahtar Kelimeler : Proje tabanlı öğretim yöntemi, tahmin – gözlem- açıklama tekniği, çevre
eğitimi, tahmin–gözlem–açıklama destekli proje tabanlı çevre eğitimi, çevreye yönelik
tutum, çevreye yönelik davranış, çevreye yönelik başarı