Tahmin-gözlem-açıklama destekli proje tabanlı çevre eğitiminin ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DUYGU ÇALIŞ

Danışman: Halil İbrahim Yıldırım

Özet:

Bu araştırmanın amacı tahmin gözlem açıklama (TGA) destekli proje tabanlı çevre

eğitiminin öğretmen merkezli öğretim yöntemine kıyasla 8. sınıf öğrencilerinin çevreye

yönelik tutum, davranış ve başarı düzeylerinde anlamlı bir fark oluşturup oluşturmadığını

saptamaktır. Araştırmada yarı deneysel yöntem ön test son test kontrol gruplu deneysel desen

kullanılmıştır. Araştırmanın uygulama basamağı aynı fen bilimleri öğretmeni tarafından

gerçekleştirilmiştir. Çevre eğitiminde deney grubunda TGA destekli proje tabanlı öğretim

yöntemi, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli öğretim yöntemleri kullanılmıştır.

Araştırmanın örneklemi Mardin ili Midyat ilçe merkezinde bulunan bir devlet ortaokulunda

öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunda 34 kişi

deney grubu ve 28 kişi kontrol grubu olmak üzere toplam 62 öğrenci bulunmaktadır.

Araştırmada deney ve kontrol grubu öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarı

düzeylerinin karşılaştırılması amacıyla “Çevreye Yönelik Davranış Ölçeği”, “Çevresel

Tutum Ölçeği” ve “Çevre Başarı Testi” ön test ve son test olarak uygulanmıştır.

vii

Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 22 programında analiz edilmiştir. Araştırmadan elde

edilen verilerin analizinde “Bağımlı Gruplar için t-Testi” ve “Bağımsız Gruplar için t-Testi”

kullanılmıştır. Araştırma sonucunda TGA destekli proje tabanlı çevre eğitiminin 8. sınıf

öğrencilerinin çevreye yönelik tutum, davranış ve başarıları üzerinde (p<,05) anlamlı bir

gelişim sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna ilaveten TGA destekli proje tabanlı çevre

eğitiminin öğretmen merkezli öğretim yöntemine göre ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin

çevreye yönelik tutum, davranış ve başarı düzeylerinin gelişiminde anlamlı seviyede daha

etkili olduğu görülmüştür. TGA destekli proje tabanlı çevre eğitiminin tutum, davranış ve

başarı üzerindeki olumlu etkisi göz önüne alındığında, öğretim sürecinde proje tabanlı

öğretime de yer verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler : Proje tabanlı öğretim yöntemi, tahmin – gözlem- açıklama tekniği, çevre

eğitimi, tahmin–gözlem–açıklama destekli proje tabanlı çevre eğitimi, çevreye yönelik

tutum, çevreye yönelik davranış, çevreye yönelik başarı