İngilizceyi Yabanci Dil Olarak Öğrenen Öğrencilerin Kelimeleri Akılda Tutması Bakımından Kahoot! ile Bir Geleneksel Egzersizin Karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Hamide Nur Ünal

Danışman: Cemal Çakır

Özet:

Kelime öğretimi ve öğrenimi, dil öğretiminin merkezinde yer alır ama uzmanlar ikincisinin dil öğretiminin daha zorlayıcı bir yönü olduğu konusunda hem fikirler. Öğretmenler, öğrenciler kısa bir sürede çok büyük miktarda kelime öğrenmeleri gerektiği için kelimeleri sunmanın ve pratik etmenin etkili yollarını uzun zamandır aramaktalar. Teknoloji, öğretmenlerin faydalanıp yüklerini hafifletebileceği yeni araçlar ve yöntemler sunuyor. Öğretmenlerin iş yükü düşünüldüğünde, öğrencilerin kelimelerin kelimeleri etkili bir şekilde akılda tutmasına yardımcı olabilen bu araçların öğretmenler arasında önem kazanması bir sürpriz değil. Bir oyun temelli öğrenme platformu yardımı ile yeni kelimeler öğrenmek diğer metotlardan akılda kalma açısından daha etkili olabilir. Bu çalışma Kahoot! adlı, internet üzerinden oynanan bir oyunu ve onun kelimelerin akılda kalıcılığına etkisini araştırıyor. Araştırmayı yürütmek için karma yöntemler yaklaşımı benimsenmiştir. Nicel veriler öntest-sontest-kontrol grubu tasarımı ile toplanmıştır. Kontrol grubu, geleneksel egzersizlerle hedef kelimeleri pratik etti, deney grubu ise Kahoot! yoluyla bunu gerçekleştirdi. Çalışma 5 hafta sürdü. Kelimelerin kalıcılığı bir adet hemen sonradan test ve bir tane kalıcılık testi ile ölçülmüştür. Araştırma sonunda, uygulama hakkında görüşlerini almak üzere deney grubuna bir anket uygulandı ve başka bir anket de Kahoot! kullanmış olan 15 tane öğretmene Kahoot! ile ilgili düşüncelerine dair biraz iç görü edinmek amacıyla uygulandı. Testlerin sonuçlarına bakarak gruplar arasında anlamlı bir farklılık yoktur denebilir. Fakat hem öğretmenler hem de öğrenciler Kahoot!'un kelime öğrenmek için etkili bir araç olduğu düşünüyorlar.