Okul yöneticileri ve öğretmenlere göre sosyal sermayenin okullarda kullanılma düzeyi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: MEHMET MERT NAMALIR

Danışman: SABRİ ÇELİK

Özet:

Bu araştırmanın amacı, sosyal sermayenin ilkokullarda kullanılma düzeyini okul yöneticilerinin ve sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Ayrıca sosyal sermaye ile cinsiyet, eğitim düzeyi, statü ve mesleki kıdem değişkenleri arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde bulunan Yenimahalle, Akyurt, Haymana ve Kızılcahamam ilçelerindeki ilkokullarda görev yapan 1413 sınıf öğretmeni ve 212 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini Ankara ili sınırları içerisindeki Yenimahalle, Akyurt, Haymana ve Kızılcahamam ilçelerinde bulunan tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 297 sınıf öğretmeni ve 74 okul yönetici oluşturmaktadır. Araştırmada "Sosyal Sermayenin Unsurlarına Yönelik İfadeler" ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; Okul yöneticilerinin görüşlerine göre sosyal sermayenin ilkokullarda kullanılma düzeyinin yüksek seviyede olduğu, sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre sosyal sermayenin ilkokullarda kullanılma düzeyinin ise orta seviyede olduğu ortaya çıkmıştır. İlkokullarda sosyal sermayenin unsurlar bazında "Cinsiyet" değişkenine göre okul yöneticilerinin görüşleri arasında anlamlı bir farklılığın olduğu ve erkek yöneticilerin sosyal sermayenin ilkokullarda daha yeterli düzeyde olduğunu düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre ise sosyal ağlar unsuru hariç anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmektedir. İlkokullarda sosyal sermayenin unsurlar bazında "Eğitim Düzeyi" değişkenine göre hem okul yöneticileri hem de sınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmektedir. İlkokullarda sosyal sermayenin unsurlar bazında "Statü" değişkenine göre okul yöneticilerinin görüşleri arasında sosyal ağlar unsuru hariç anlamlı bir farklılığın olduğu ve okul müdürlerinin müdür yardımcılarına göre güven, norm ve değerler, ilgi, etkileşim ve katılım ile bağlılık ve aidiyet unsurlarının kullanılma düzeyinin daha yüksek seviyede olduğunu düşündükleri görülmektedir. İlkokullarda sosyal sermayenin unsurlar bazında "Mesleki Kıdem" değişkenine göre okul yöneticilerinin görüşleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmektedir. Mesleki kıdem değişkeni bakımından, sınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında da ilgi, etkileşim ve katılım ile bağlılık ve aidiyet unsuruna göre anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Ancak mesleki kıdem değişkeni bakımından, sınıf öğretmenlerinin görüşleri arasında güven unsuru, norm ve değerler unsuru ve sosyal ağlar unsuruna göre anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır.