İnternet kullanmanın ilköğretim öğrencilerinin psikososyal durumlarına etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: BETÜL KILAVUZ

Danışman: SULTAN AYAZ ALKAYA

Özet:

İnternet Kullanımının İlköğretim Öğrencilerinin Psikososyal Durumlarına Etkileri İnternet çağın teknolojisi olarak kabul edilmektedir. İnternetin bilinçsiz kullanılması öğrenciler için çeşitli problemlere neden olabilmektedir. Bu araştırma, internet kullanmanın ilköğretim öğrencilerinin psikososyal durumlarına etkilerinin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Beypazarı İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü?ne bağlı ilköğretim okullarında öğrenim gören 4, 5, 6, 7. sınıf öğrencileri ve ebeveynleri (N: 2515) oluşturmuştur. Çalışmaya katılmayı kabul eden toplam 737 öğrenci ve ebeveyn örnekleme alınmıştır. Verilerin toplanmasında anket formu ve psikososyal ve davranış sorunları kontrol listesi-17 (PDS-17) kullanılmıştır. Veriler Nisan- Haziran 2012 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde frekans dağılımları, yüzde değerleri, ortalama, standart sapma, ki-kare, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis H testi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 11.5 ±1.1 olup; %42.2?si erkektir. Öğrencilerin %80.5?inin evinde bilgisayar olduğu, % 33?ünün bilgisayarında açılış şifresi olduğu, %97.4?ünün internet kullandığı belirlenmiştir. Öğrencilerde görülen fiziksel değişiklikler; baş ağrısı (%36.2), göz rahatsızlıkları (%34.5) ve sırt boyun ağrısı (%32.7); bilişsel değişiklikler okul başarısı (%35.6), ders çalışma süresi (%42.6) ve kitap okuma süresinin (% 54.7) azalmasıdır. Anne ve babası ilköğretim mezunu olan, ailesinin aylık geliri 600-1000 TL arasında olan öğrencilerin 1 yıldan az süredir internet kullandıkları ve gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin %19.8'inde psikososyal sorun riski olduğu belirlenmiştir. İnternet kafede ve haftasonu 3 saat ve üzeri internet kullanan öğrencilerin psikososyal sorun riskinin daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). İnternet kullanmanın ilköğretim öğrencilerinin psikososyal durumlarına zararlı etkilerinin önlenmesinde hemşirelere eğitici ve danışman rollerini kullanmaları önerilmektedir.